Etiketter

Til Verholmen og Vikøya

På tide å rulle inn februar. I går gadd jeg ikke padle. I dag gadd jeg lenge ikke, men klarte å kreke meg ned til sjøen til slutt.

Det var vindstille i dag, men yr. Som jeg i dag har lært ikke behøver være plussgrader, det er også yr om det er bittebittesmå snøkrystaller som kommer ned. Altså – vindstille, minusgrader, og yr. Derfor er det foreløpig lite å se til fjellene.

Naboens lavvobåt er særlig kul med snø på.

Det var en del fugl å se i dag, dessverre hadde jeg ikke tenkt på å ta med kikkert. Til venstre tre haveller og en skarv, til høyre en teist. De så jeg mange av. Totalt så jeg tre haveller pluss en flokk på 6-7, flere flokker ærfugl på 20-30, en del skarv og ender, og to ørner. Dessverre ingen praktærfugl eller alkekonge.

Verholmen i sikte. Her skal det rulles.

Det er ganske fint når floa går helt opp til snøen. Men det var fortsatt yr i lufta, og lite fjell å se. Men jeg kunne se antydning, i det minste.

Det rulles. Helt tydelig at ikke alt sitter som støpt for tiden, men. Når man må ut av kajakken får man jo øvet på re-entry og rulle, det er jo nyttig. Sånn for å se den positive siden.

Dette bildet skulle egentlig vise hvor godt man ser vindmøllene, men de vistes jo ikke voldsomt godt når bildet blir så lite. Menmen, snø og blåtimen er jo fint uansett.

Egentlig hadde jeg bare tenkt meg til Verholmen for rulling, men syntes det ble litt for kort tur når jeg først var kommet meg utpå. Så jeg padlet videre mot Sandstrand, for å ta en tur rundt Vikøya også.

Her ut ligger Vikøya. Jeg må bare sjekke elva først.

Denne elva. Til venstre sett oppover mot veien, til høyre brua som er bak meg i venstrebildet. Jeg trodde kanskje jeg skulle komme meg litt lenger opp siden det var så høy flo, men det lå for mye is der og sperret for meg.

Det ble kjølig etter hvert. Men jeg har jo skaffet meg storm cag, så det var bare å kle på seg den så kom varmen tilbake igjen. Den er ikke akkurat billig, men det er nok noe av det utstyret jeg kommer til å synes er verdt pengene, det er jeg ganske sikker på. Eller, det synes jeg vel rett og slett allerede.

Vikøya! Det er jo en 10 på skjæret-post, herved dokumentert. (Noter for øvrig at dette er en fin hengekøyetur-øy.)

Det ble mørkt før jeg kom meg hjem. Ikke så rart at jeg ble sulten underveis, jeg kom i land lenge etter middagstid. De blå lysene på brua var slått på, til og med. Ja det var jo stas, for såvidt, å få sett dem fra sundet.

Definitivt bedre på havet enn i sofaen i dag. Hvorfor i all verden gjorde jeg ikke dette i går?

Tilføyelse:
Som man kan se såvidt på et par av bildene, så padler jeg med et par tovede ullvotter på dekk nå om vinteren. Det kommer av at jeg bruker open mitts, ofte med dem brettet tilbake som håndleddsvarmere. Det er bare middels varmt, så derfor har jeg ullvotter som kan tas på utenpå i tillegg. (De er ganske store.)

På denne turen testet jeg dem ikke underveis, men jeg tok dem på da jeg gikk med kajakken fra fjæra opp til huset. De hadde ligget på dekk og var både kalde og fulle av sjøvann. De var likevel varme å ha på hendene. Faktisk varmere synes jeg, enn skinnhansker som jeg før har brukt. Nå var det lite vind da, men likevel interessant.

Neste gang skal jeg prøve i sjøen også.

2 kommentarer:

Kommentar - ja takk! :)