Førpåsketur til Brottøya med Lofoten-klubben del 1

Det ble mer førpåsketurer i påskeferien, enn påsketurer. Nuvel, akkurat det er ikke så nøye. Jeg er jo nylig blitt medlem i Lofoten padleklubb igjen, så da de inviterte til førpåsketur til Brottøya var det bare å hive seg med. Man må jo få valuta for medlemskapet, eller noe sånt. (Kanskje litt dumt det der, da kan de jo ikke skryte av besøk fra Vesterålen-klubben, når jeg er medlem der og. Eller kanskje de kan?)

Anyhow, jeg satte ut fra Kaljord i blikkstilla. Her er jeg pakket og klar, og det tikker inn en melding på SMS: «Kremt, vi har glømt pølse…» Dessverre var Snarkjøpen på Hennes stengt, så det hjalp lite å sende melding til meg. Jeg fikk heldigvis hjelp ned til flytebrygga med kajakken, glad var jeg for det. Den var nemlig veldig bratt! Storfjære, tydeligvis.

Turen bortover ble så klart av det flotte slaget. Blankstilla er ikke favorittføret mitt spesielt i denne kajakken som er tregest av de jeg har, men det var jo nydelig vær da. Jeg fulgte med tiden litt for å se hvordan formen er etter en tid med mye hangling og lite padling. Den er heldigvis litt bedre enn fryktet.

Jeg valgte å følge land bortover, sånn at jeg ikke skulle miste motivasjonen. Kikket tetter testreir der jeg har mistenkt tidligere at noen kanskje hekker, men så ikke noe.

Her ser vi nedover øverste del av Raftsundet, med brua som krysser over.

Vedøya til høyre.

Det ble ikke akkurat stygt når jeg rundet øya heller.

Obligatorisk 10 på skjæret-dokumentasjon utført. Ca her ble jeg kalt opp på VHF av Lofoten, som lå rett på andre siden av sundet.

Det var ganske lett å finne Lofoten-karene, det var bare å følge bållukta. Den lå i en også synlig stripe som ble skarpere etter hvert som jeg nærmet meg. Veldig praktisk!

Jeg var ikke så fornøyd med plassen når jeg har med Orion og nå var det jo solid værvarsel, så jeg tok med Rogen-teltet denne gang. Hadde så klart glemt bunnduk og da var det så klart skjellsand å telte på, håper ikke det gjorde allverdens. Det var jo litt gress oppå sanden, om ikke annet. Det var et styr å sette opp siden jeg ikke hadde husket å klipse på innerteltet etter at ytterteltet var sendt inn til reparasjon, men etter å først ha montert det feil vei så klarte jeg å få det riktig. (Det blir jo feil når det er 50 prosents sjans, tingenes iboende osv.)

Til høyre her trasket forresten en rev kort tid etter at jeg kom, men jeg hoiet heller og skremte vettet av den, enn å ta opp kamera. Idiotisk, men jeg ble så forfjamset over at han gikk rundt på snøen og trodde han var usynlig.

Fine omgivelser, selv om de hadde lagt seg i skyggen. Jeg hadde jo fått se det meste av solnedgangen og fargene mens jeg padlet, så det var ikke farlig. På denne tiden er det jo bare fint med sol på teltet når man våkner.

Karene var ikke helt fri for pølser, drikke hadde de nok av, ved og god stemning. Jeg hadde pakket minimalistisk denne gangen, og hadde lagt stoltrekket hjemme. Fjellduken fungerte også til å sitte på…

Det var til og med varme av bålet! Så pass at noens sko etter hvert luktet svidd. Vi skal ikke si et ord om våte sko, tørrposer til fotposer og denslags. Neida, vi sladrer ikke. (Dessuten var det jo en smart nødløsning, det.) Flott måne hadde vi også, og snev av nordlys.

Wohooo, hurtigruta! Gikk jo glipp av 90-grader svingen som er så kul for det lå ei øy imellom, så det var litt kjipere enn det ville vært på Vedøya. Men jeg har jo sett den før, så det var ikke akkurat krise. Ny sjans dagen etter, dessuten.

Dagen etter ble aldeles utmerket. Det begynte med å våkne til denne utsikten ut teltåpningen. Dette skal vi klare å holde ut! Fra rim på teltet om natta, til knallsol på dagen. Det liker vi! Det var stille i mannfolkteltene ennå, bortsett fra snorking i det nærmeste.

Teltplassen ble jo enda finere i solskinn, så klart. Nærmet seg flo gjorde det dessuten! Hurra, mindre bæring! Herlig å kunne ha teltdørene helt åpne forresten – ingen mygg! Den kan vente lenge med å komme for min del.

Bålplassen der reven trasket kvelden før kunne jeg jo forstå hvorfor Loften-karene valgte å ikke bruke denne gangen. Snø fristet neppe.

Rogenslottet i all sin prakt, inkludert rot.

Lofoten-karene også i vårdrakt, eller noe.

Legg særlig merke til Boyds stol, den var vel ikke medbragt direkte, men funket jo helt fint!

Vi hadde det ikke akkurat travelt med å komme oss på havet, men etter hvert lokket kajakkene. Boyd og Odd skulle padle ned Raftsundet til Brakøya (det viste seg i ettertid å bli hele veien til Svolværish), jeg og Frode skulle følge med et stykke og så padle i retur. Logistikken min gikk ikke opp til å bli med dem nemlig, min bil sto jo på Kaljord. Jann var også ett eller annet sted i området, hadde vi fått beskjed om.

Odd var nok ivrigst. Det passet fint, for da fikk jo jeg tatt dette flotte bildet. Det er Ingelsfjord som går innover imellom de flotte fjellene.

Klare for tur!

Resten kommer i neste episode.