Etiketter

Pollen-tur og aprilrulla

Det har vært mye nordlig vind i det siste. Også denne dagen var det nordlig, i tillegg var det ganske mye av den. Ett sted duger i nær sagt alle vindretninger og styrker – området Ringstad/Straumsnes. Her er det flust med holmer og små øyer som gir le.

Jeg tok derfor turen dit, og til min store glede var det flo. Det ga straks mye større muligheter for padling, for her er det en del poller som det blir for grunt til å komme seg helt opp i på fjære sjø. Her er jeg oppe i Geitvikpollen. Der «slengdessa» i ei stor osp var en attraksjon da jeg var barn. Var vel her i området noen nabounger tenke på ei maurtue, og lærte litt om hva som skjer da.

Jeg padlet også opp Geitvågpollen, og videre bort til selve Pollen.

På Langstranda (et nes) så jeg forresten en diger flokk med hettemåke. Aldri sett så mange hekkemåker som jeg har gjort i år. Mulig det er jeg som er blitt mer obs? I hvert fall, jeg fikk litt følelsen av å være i en Astrid Lindgren-film, for de høres jo ut som villvettene i Ronja Røverdatter. «Nu ska blodet flyta!» Det gjorde ikke det, heldigvis.

Pollen, her ser vi Krokåsen der mormor bor oppi åsen der.

Kan det være at dette er Pollelva som kommer ned fra Pollåsvatnet? Går litt i surr nå i ettertid, men jeg tror ganske sikkert det. Pollen er forresten et bra sted å fiske sjøørret. Ikke at jeg har fått noe sjøl eller hadde fiskestang med, men. Til tider er det ganske bra fangst har jeg hørt.

På vei bort til Elvbukta der Ringstadelva kommer ut, tok jeg en liten pause bak en holme. Vinden hadde tatt seg kraftig opp, og det bygget seg jammen opp litt bølger. Ikke plagsomt mye altså – foreløpig. Men mer enn jeg kanskje hadde sett for meg her.

Her kommer Ringstadelva ut. Har pleid å bli fyrt digert St. Hansbål her nede. Vet ikke om det gjøres lenger.

Jaha, så har jeg visst ikke tatt flere bilder før jeg er straks nede ved Straumsnes. Det kommer rett og slett av at vinden tok seg så kraftig opp at jeg hadde nok med å ikke bli blåst på land. Du store min tid, det er ikke ofte at jeg må jobbe kraftig for å holde Avocetn den veien jeg vil. Det måtte jeg nå, og sannelig bygget det seg opp bra med bølger også, innpå Pollen. Men her har jeg kommet ned, og ligger høvelig i le av et nes.

Ruta ble vel sånn cirka her til slutt. Ei mils padling er veldig mye bedre enn ingen padling.

Det var suspekte skyer på himmelen men det ble ikke regn mens jeg var på tur. Til tider veldig flott lys imellom skyene også.

Under den gamle hurtigbåtkaia på Straumsnes.

Egentlig hadde jeg tenkt å samle 10 på skjæret-posten Finnøya, men det var det rett og slett for mye vind til i dag. Jeg var innom Buøya for å rulle men der var det også for mye vind. Det ble heller litt rulling ved Straumsnes, aprilrulla herved dokumentert på begge sider.

Ringstad sett fra under ei enda gamlere kai – i hvert fall mer falleferdig. Men synes det ble litt artig bilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)