Etiketter

Sel, nise og makrell i Gåsfjorden - innom Vikøya

Første skikkelige feriedag (i helgen ville jeg jo egentlig hatt fri uansett, selv om det var feriefølelse), og kanonvær. Tåka kom ikke! Hurra! Det var forskjellig å ta seg til, men det er nokså uaktuelt i dette været, å sette seg i bilen og kjøre langt. Jeg fikk gjort forskjellig hjemme først, og så ble det en tur til Gåsfjorden på kvelden.

Foto: Eirik Johnsen
Jeg padlet Inuk, for jeg vurderer å bruke den på ASKR. Da må jeg jo vite at jeg behersker den - det har jeg jo gjort, men den har vært lite brukt de siste årene. Det samme med vingåra. Sistnevnte merket jeg best, for et uoppmerksomt sleivtak merker man veldig godt. Men det gikk greit, også i det lille vi fikk av bølger utover fra Jennestad til Gåsfjorden.

 Bilde tatt motsatt vei, bakover mot Jennestad.

På vei inn i Gåsfjorden. Den er ganske kort, egentlig på grensen til å kunne betegnes som ei lang vik, spør man meg. Om lag 2,5 kilometer lang, bare. Men noen mener jo det ikke er størrelsen det kommer an på.

Foto: Eirik Johnsen

En holme! Fjorden har akkurat en stk. Det var ikke nok flo til å kunne padle imellom her, dessverre.

Verdens dårligste bildebevis, men dette er en sel. En stund etterpå kom det en nise. Det var også fisk som hoppet så jeg tok fram fiskestanga, men knuten holdt ikke så sluken forsvant – og det var like greit, for fisken viste seg å være en makrellstim. Jeg var ikke så gira på å få makrell i dag.

Det er i hvert fall frodig og grønt rundt denne fjorden, det er helt sikkert. Busker, kratt og blom høyt opp. Det er også bra le for nordavinden her.

Elveutløp innerst i fjorden. Like innenfor ligger Gåsfjordvatnet, to meter over havet.

Utover padlet vi så klart på andre siden. Her er Eirik med siden vi padlet inn i bakgrunnen.

En stein! Her kan man padle imellom!

Det var ikke lett å se Sandøya vi skulle til etterpå, men vi visste sånn høvelig hvor den lå så det gikk greit likevel. Det er ikke veldig tydelig på tracket at vi justerte, så det kan ikke ha vært mye det var snakk om.

 Så padlet vi videre hit til Vikøya, der vi måtte dokumentere 10 på skjæret-post.

Herved er han som gikk tom for batteri på kamera også dokumentert…

Herlige hengekøyetrær!

Tror det er første gang jeg kunne se alle 14 vindmøllene samtidig. Ikke hele da, men man så noe på alle sammen.

Herfra ser man også både Reka (t.v.) og Litlreka samtidig, i gjenkjennbar profil. Stilig.

Etter turen rullet jeg også litt med inuken, dog ikke med vingåra. Det anså jeg nytteløst foreløpig. Med ting inni kajakken som lå og deiset imellom (den har jo ikke tre skott, bare ett stort bak som da ikke blir fylt opp på så kort tur), ble det en interessant opplevelse. Nuvel, jeg kom opp igjen i hvert fall.

Flott tur, men vi kom så sent på land at det ble litt for sent å kjøre til Bø for å sove i telt på Bufjellet i midnattsola. Men så kom jeg på at jeg har da midnattsol i hagen! Og hengekøye! Jeg rigget meg til på den faste plassen.

Jeg klippet hekken i vår, så nå skal jeg også kunne se når båter kommer forbi – et lite plaster på såret for at jeg ikke fikk overnattet på holmen der hurtigruta kommer så kloss på.

Nuvel, jeg sov som vanlig som en stein (hengekøya gjør det) da den kom forbi, så den fikk jeg ikke sett i natt heller. Men sovet i midnattsol, det fikk jeg. :) Grei første feriedag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)