Etiketter

Pundslettrenna i packraft

Pundslettrenna, eller Årsteinkanalen som den også kalles, er litt artig å padle. I år ble det for første gang med packraften, og straumen var merkbar – uten at den bød på noe problemer. 

Ifølge en nettside (HER) så ble den åpnet i 1887. Da slapp folk å gå rundt selve Årstein, der det kan være rimelig heftig når været står på fra den kanten. Men det er ikke allverdens store båter som kommer gjennom, så i dag er den ikke lenger så mye i bruk. 

Jeg startet på denne siden, for det var greit å gå fra bilen og komme seg ned til vannet. Som vi ser var det ikke direkte flo akkurat.

Det ble raskt klart at straumen gikk imot meg, så jeg fikk «oppoverbakke» da jeg skulle gjennom brua inn mot selve kanalen.

Her er det mest ei naturlig renne, som muligens ble utdypet litt på et tidspunkt.

Rundt svingen derimot ser vi tydelig at det er bygd en kanal med stein. Lurer på hva de egentlig hadde å hjelpes med på den tiden, for å lage det. Forresten – her snur strømmen tydeligvis. Det er sannelig nedoverbakke fra svingen, og det virker som straumen er sterkere… Jaja, jeg tar sjansen.

Den var heldigvis ikke så sterk at det ble noen problemer på returen, men det gikk ikke fryktelig fort. Det var definitivt motstraum.

Herlig dag, herlig tur, artig kanal, og enda en 10 på skjæret-post i boka. Neste gang jeg padler denne trur jeg det skal bli i kombinasjon med en runde rundt hele Årsteinen. Det er veldig lenge siden sist nå, antagelig litt for lenge.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)