Etiketter

Djupfjorden og Svinøya på rappen

Djupfjord bru, sett inne fra fjorden
Djupfjorden var ny post i år. Den er ikke så lang, og det ble for kronglete å bære kajakken ned til havet (ikke minst opp igjen) ytterst i fjorden. Så jeg valgte heller å gå skogsveien et stykke inn med packraften, og padlet med den. Så ble det en litt annen tur enn de forrige gangene. Med den blir selv en kort tur lang, på en måte.

Langs veien var en del vier delvis oppspist.

Jeg fant noen som bare var delvis spist.

Der var det ganske lett å se hvordan det har foregått, for å si det sånn.

Jeg synes de er kule.

Men det blir altså seende ut som til høyre på bildet. Det er vel ikke så rart at trær bukker under når de blir hardt angrepet av larver flere år på rad.

Etter en stund traff jeg på en løs hund, den var heldigvis av den åpenbart greie typen. Etter hvert traff jeg på en tilhørende type, som var veldig kjent i området. Fikk noen tips der.

Kort tid etter gikk jeg fra veien ned en skråning for å komme til fjorden. Det var tydelig at det er elg i området her også.

Årets første tyttebær! De var like sure som jeg husket dem fra året før.

Jeg husker ikke hvorfor det ble lite bilder fra padlingen, men en av grunnene var i hvert fall motvind. Mulig det var hele årsaken, jeg husker som sagt ikke. Jeg så årets første blå brennmanet her, men den forsvant fort ut av syne og jeg klarte ikke å finne den igjen. Det var litt dårlig sikt i vannet. Men denne her satt fint i ro på en stein og poserte.

Her har det tydeligvis falt ut noe for ikke kjempelenge siden.

Posten! Da er denne i boks.

Sånn ser utstyret ut på transportetapper. Jeg hadde ikke så mye i sekken egentlig, den var mest med som bærehjelp. I ettertid har jeg brukket den andre åra av samme typen, og kjøper en firedelt istedenfor. Da kommer jeg til å slippe at åredelene stikker langt opp av sekken på denne måten her, det blir kjekt. (Men dyrt. Men disse padlegreiene varer ikke evig, i hvert fall ikke når noen tråkker på dem.)

Etter turen kjørte jeg til Bø for å samle posten på Svinøya. Det var skikkelig stor fjære. Jeg tror faktisk at jeg kunne gått tørrskodd over Svinøyvalen her, og bort øya til posten. Men sånt teller jo ikke, man må padle til posten for å telle den med i 10 på skjæret.

Skikkelig langgrunt denne veien også. Søren klaske.

Jeg var litt skeptisk til å la bilen stå alene her, det var to biler med utenlandske hippieaktige folk her også. Det er jo camping forbudt ved kirkegården der det er stor parkeringsplass, så klart de trekker ned hit. Tror jeg glemte å låse bilen… Spennende.

Det mest spennende var i grunnen om jeg fikk padlet noe som helst. Det var så ekstremt langgrunt at jeg måtte vasse (med sko ja, det hadde jeg jo på, smartie) for å få sjøsatt. Selv da var jeg nærmest limt til bunnen, og det var et helsikes liv å komme seg på vannet.

Nuvel, det gikk til slutt. Og selv om det ble kort, er dette en av de postene det har vært mest styr og innsats for å samle, he he. Jeg fikk i hvert fall padlet hit.

For øvrig var det ingenting stjålet i bilen da jeg kom tilbake. (Og ja, det var ganske mørkt egentlig, jeg har lysnet bildene masse for at det skulle bli noe som helst.)

To poster i boks denne dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)