Etiketter

Gjæva! 50-ende posten i boks!

Jeg har jo hatt som mål de siste årene i 10 på skjæret at jeg skulle slå min egen fjorårsrekord. I fjor høynet jeg til å samle flere poster enn Tromsø (som er gått helt amok i 10 på skjæret, de er jo helt ville) har å velge blant. I år var det visst 30. Jeg trodde det skulle bli verre i år siden jeg var så mye syk i starten av året og ikke kom skikkelig i gang, men plutselig hadde jeg passert 30 på et blunk. Helgen før denne turen tok jeg et lite raid, så denne søndagen sto det bare én post igjen – Gjæva.

Egentlig skulle vi jo dit på sists onsdagspadling, men da var det mer vind enn meldt, og flere deltakere med diverse vondter så vi stoppet ved Risøya. Så i dag satte jeg ut ved Hadselhavn, og tok den siste delen av ruta alene.

Hurra, en blå brennmanet! Den var ganske stor også, og lot seg fotografere. Det var riktignok ikke helt enkelt, jeg lurer på at det kanskje er en del grums i vannet for tiden. Ingen bilder ble sylskarpe.

På Gjæva lå det fortsatt masse søppel etter en eller annen båt som har forlist. En punktert gummibåt, presenning, masse inventar. Flasker med grønnsåpe og andre vaskemidler, smøring og forskjellig. Jeg samlet ting som lå rundt i en dunge godt ovenfor floa, men det var jo alt for mye og for stort til å få med seg.



Oppslag i Bladet Vesterålen ble det også, da noen heiv seg rundt og fikk hentet skrammelet. Det var virkelig flott gjort, det hadde jo ligget her ute på ukevis. Hvordan det henger helt sammen vites ikke, men det er i hvert fall godt at det nå er borte.

Lite trafikk på sjøen i dag selv om været var flott, men noen var det.

Et stykke bortenfor der jeg gikk i land så jeg noe plast som lå og blafret i sjøen. Jeg gikk bort for å samle den også, men det viste seg å være en måke. Posituren tydet jo på at den var dau, men den beveget seg jo, uten å komme seg opp av vannet.

Jeg hentet ei skapdør og fikk lagt den på den i sola. Rådgivningen på telefon sa at jeg enten kunne finne en kjepp og slå den i bakhodet med, eller la det være til naturen å ordne opp. Siden jeg ikke kunne vite om den ville daue, så lot jeg det være opp til naturen. Kanskje var den bare utslitt, det visste jo ikke jeg. Det var fortsatt liv i den da jeg forlot, og da pustet den jevnt – men så ellers ut til å sove.

Det er ikke så mange humler å se for tiden, men det var både det og sommerfugl på øya faktisk.

Det var 1. september, så septemberrulla ble så klart gjennomført. En del av dem foregikk utenfor kameravinkelen, men noen ble med også.

Det kom bittelitt vind da jeg skulle krysse tilbake, heldigvis. Så ble det litt artigere padling.

Tilbake ved Hadselhamn. I bildet ser vi Risøya som klubben har adoptert for strandrydding. Her var det et par stykker som hadde rodd ut dit med båt. Kan såvidt se dem ved stranda i bildet.

Kul tur – for første gang har jeg tatt alle postene i 10 på skjæret, og det til og med når vi har 50 stykker. Og det allerede 1. september.

2 kommentarer:

  1. Kjempeflott reportasje og som alltid - fine bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, følte kanskje dette innlegget ble litt makabert med den måken, men. Det er jo livet.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)