Høsttur med klubben, til Skogsøya

Første helgen i november hadde vi satt opp høsttur med klubben. Det skulle være overnattingstur til Skavlnes skole på Skogsøya (de samarbeider med turlaget, så den funker som DNT-hytte bare at inntektene går til eieren - leirstedet), men det var flere ting som ikke gikk helt etter planen. Først slo jo været om til vinter, så det ble vinterpadling istedenfor høstpadling. Nuvel. Så viste det seg kort tid før vi skulle dra, at skolen var vinterstengt! Det lå ikke ute noe sted. Krise! Men siden jeg fikk greie på det var det også mulig å få det fikset, heldigvis.

Vi ble totalt ni stykker, det er slett ikke verst på en tur først i november. Det kom faktisk et par stykker fra klubbens Ofoten-avdeling, det er jo stas. Værmeldingen var litt ymse for helgen, men da vi skulle sette ut fra Smines var det peise flatt hav. Vi mørkepadlet over, og var så heldige at vi fikk morild underveis. Det er utrolig tøft når det glitrer i mørket hver gang man setter åra nedi.

Skavlnes skole var stengt, men vi fikk være her - på hovedgården. Noen foretrakk likevel å ligge i telt... Det hadde egentlig jeg også tenkt, men så kom jo den der snøen, så mitt lå igjen hjemme. Det ble relativt tidlig kveld på de fleste, for vi skulle jo padle på lørdag. Litt snø hadde det kommet, men veldig lite. Bare et lite dryss på teltet til han som hadde lagt seg ute. (Tenk, det! Tøft.)

Det var typisk bygevær denne dagen.

Han som overnattet i telt hadde med seg tralle, så fikk han lett med seg all bagasjen opp til huset. Praktisk. (Det minner meg om at jeg må lappe dekket på egen tralle. Husk.)

De øvrige kajakkene lå her og ventet. Fastfrosset senkekjøl var ny utfordring for noen. Sånt kan skje om vinteren, og det var det jo blitt.

Men vi kom oss på havet likevel. Litt sur vind imot, her runder vi akkurat kaia på Øksnes.

Vi fulgte land bortover gjennom Svinøysundet og imellom holmene bort til Tunstad og Hjellsand.

Per i fint driv, med Smines og Romsetfjorden i bakgrunnen.

Det ble en flott dag på havet. Litt sur vind, men da fikk vi jo også testet hvor langt man klarer å høre hva de andre sier. Ofte kortere enn man tror.

Fotografering må jo også til underveis. Bygevær er så kult fotovær! (Skriver jeg det ganske ofte? Det ville ikke overraske meg.)

Nå trodde du kanskje at dette er Hjellsand siden det står hjeller her, men det er det ikke. Dette er vel mer på Breistrand, tror jeg. Snedig da at her verken er strand eller sand, men.

Det var det i hvert fall her! Her gikk vi i land for en beinstrekk og påfyll før vi fortsatte videre. Vindretningen var ikke helt som den skulle være etter meldinga, men ellers var været nokså som meldt. Nå begynte det imidlertid å skye litt til, som vi ser.

Turen gikk til Hjellsandøya, en av de nye 10 på skjæret-postene i år.

Her sitter vi på nord(ytter)siden av øya og har pause. Tror absolutt alle hadde fjellduk med seg, vi var jo rene fjellduk-reklamen. Men noen hadde Helsport og noen Jerven – de varmet nok godt, alle sammen. Dette ville blitt skikkelig hustrig uten.

– Eller var det Biltema- og Ikeareklame forresten? Noen produkter er særlig populære blant padlerne. Går ut fra du ser padlerne, ut fra luer, votter, armer og posene… Ellers var de jo ganske godt kamuflert…

Snart klare for å ta fatt på returen, tror vi. Bildet nedenfor var dessverre ett av de siste bildene jeg fikk, derfor har jeg ikke bilder fra selve padlingen. Jeg trodde jo Goproen sto og tok jevnlige bilder men det slutta den fort med.

Returen ble litt utfordrende for noen, for vi kom seint ut med en velt helt i starten så noen måtte i land og fikse litt, og vi fikk dermed det verste fra en eling på mest uhøvelige tidspunkt. Selv om vi var skjermet for tungsjøen så bråker den godt og ga nok litt ekstra utfordring for de som ikke er vant med det. I tillegg kom det nok kom litt inn rundt innersiden av øya og påvirket bølgene der litt.

Litt bevegelse akkurat her, ikke så rart det kom plumps på noen.
Vinterpadling gir generelt ekstra utfordringer bare med det at det er så kaldt, så man må hele tiden veie mot hverandre hvor mye man kan prate, forberede og følge opp før folk begynner å bli nedkjølt. Det var en grundig påminnelse hvor viktig det er å ha i bakhodet som turleder. For det skulle ganske lite til før det ble merkbart, og det er en faktor som påvirker det meste i negativ retning. Folk har rett og slett mindre å gå på. I tillegg må man ta med i beregningen at det etter hvert også blir mørkt, og da bør man i hvert fall ha kommet i le for det meste.

Ved en velt på returen satt kameratredningen i gruppa sånn at jeg slapp å binde meg opp med det, og folk bidro stort sett med det de kunne. Ikke minst gjorde de fleste av oss nyttige refleksjoner etterpå, og fikk en del god lærdom ut av dagen.

Søndag – klare for returen fra Øksnes! Ja altså, vi var jo nå på Øksnes, stedet der Øksnes kirke og Øksnes leirsted ligger. Øksnes er jo også navnet på kommunen. Det kan jo til tider være litt småforvirrende. Kirka som er brukt mest til vanlig er jo Myre kirke og ligger i kommunesenteret.

Uansett, vi skulle jo nå fra Øksnes tilbake til Smines, og derfra skulle vel de fleste også ut av kommunen. Her ser vi over til Smines, men for å komme minst mulig i veien for båttrafikk så satte vi kursen mot øyene i sundet, sånn at det ble kortest mulig åpen kryssing. Det lå jo an til litt elinger i dag også, så det kunne være dessuten være greit med mulighet for le hvis det ble sterk vind og bølger.

Som nevnt, elinger. Det ble kult lys utover her.

Kult lys andre veien også, egentlig.

Godt påhyrt! Jeg kommer ikke helt over at det ble vinter på høstturen. Nåja, det har skjedd før…

Her ligger et oppdrettsanlegg som er brakklagt. Det har det vært en stund så det spørs om ikke det kommer i bruk igjen snart.

Er alle med når vi setter kursen over leia? Jada!

De fleste ville som forventet helst vente til en annen gang med å øve på ting, men jeg øvde litt på rulla før jeg gikk i land. Jeg fikk øvd på reentry også, siden ett av rulleforsøkene gikk til helsike. Da fikk jeg plutselig ikke til reentry heller, uten at jeg klarte å sette fingeren på hva som gikk galt. Har fått den på plass igjen i ettertid heldigvis. Den var jo nokså solid før.

Nå fikk vi jo ikke testet overnatting på Skavlnes skole siden den var vinterstengt, så her må vi nok tilbake. Tristere ting kan definitivt skje, dette er definitivt et område å komme tilbake til igjen flere ganger.

Takk for turen folkens, det ble ikke så feil med mat på Milano etter turen heller. :)