Etiketter

Fisketurhelg i Bø - med motor og årer

Ei helg nylig var jeg mett på å skylle padleutstyr. Jeg ville gjerne padle, men den der utstyrsskyllinga viste seg å være uaktuelt. Men opphavet hadde satt ut trebåten, så den kunne jeg ta en tur med. Det var noen år siden sist, men desto artigere. 

Jeg rodde først, siden det var lenge siden, men så brukte jeg motor fra Straumsnes ut til Flæsa. Jeg husket ingen av medene, så jeg la meg nå bare en høvelig plass. Måkene var nok mer optimistiske enn meg, de kom og la seg rundt båten. 

Jeg kan jo ikke påstå at det ikke ble fangst, men det var den minste brosmen jeg har sett. 

Denne svartbaken ga uttrykk for at den ville ha den da jeg tok den opp, han var først ute så jeg sa vær så god. Men han sleit med å få slukt den - til slutt fløy han, så enten klarte han det til slutt eller så ga han opp. 


Jeg ble liggende ved Flæsa selv om jeg ikke fikk noe mer, for jeg var litt usikker på hvor lettstarta motoren er. Herfra skulle jeg kunne ro tilbake, i verste fall.

Etter hvert fikk  måkene mer tro på denne båten enn meg, for såvidt med god grunn. 

God utsikt til vindmølleparken i Sortland, innover Eidsfjorden. 

Trebåt i solnedgang.

Det ble skikkelilg flotte farger denne kvelden. Her er jeg ved Straumsnes igjen, roende tilbake til småbåthavna. Det var artig å ro igjen, men litt stressende at man sitter att fraam og ikke ser den veien man skal.

Straumsnes i solnedgang.

På vei hjemover måtte jeg stoppe for å ta dette bildet, av Ringstadelva.

Det ble rett og slett en kjempetur. 

Dagen etter ble jeg med opphavet, som tok med juksa. Jeg fisket med samme greiene som dagen før, sånn der plate med snøre og gummimakk på som jeg ikke kommer på hva heter. Først fikk vi bare småsei da vi lå i nærheten av der jeg var dagen før, men på stopp nummer to fikk han to storstei og jeg ei stor hyse. I tillegg til et par småsei, var det det vi fikk – men det var jo betydelig større fangst enn min dagen før. 

Denne satt lenge tålmodig og ventet på at vi skulle sløye fangsten. 

Det ser kanskje mer ut som dette er på vei opp, men det er altså på tur ned. 

Skårungene er nå blitt så store at de kjemper med de voksne om maten. Den tapte de for det meste, men litt fikk de også.

Noen av dem ble ganske tøffe etter hvert.

Sløying av hyse

"Hva venter du på? Sleng den!"

Null padling denne helgen, og det var for en gangs skyld helt greit faktisk. Ikke en eneste ting å spyle. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)