Etiketter

Vik og Årnesan i litt vind

Egentlig hadde jeg ikke tid denne lørdagen, men jobboppdraget falt akkurat sånn at jeg kunne snike inn litt padling før det, hvis jeg ikke dro så langt.

Vik passet ypperlig, da måtte jeg uansett forbi hjemme for å komme til jobb, sånn at jeg kunne legge inn en dusj uten at det ville ta mer ekstra tid enn selve dusjinga. Det blåste ikke så mye hjemme, men det var 12 m/s på Hadselbrua, og her ved Vik var det mer vind enn ved Sandneskrysset. Det blir ikke like mye bølger som på yttersida, men noe blir det på sånn retning.

Jada, det var litt å leke seg i her, uten at det ble for voldsomt til å holde på alene. Perfekt!

Jeg var i grunnen helt uten plan, så jeg satte kursen mot Årnesan.

Fra tid til annen var det faktisk litt vanskelig å holde kajakken opp mot vinden, jeg måtte ha pakket veldig feil tenkte jeg, men jeg hadde jo veldig lite med. Men jeg har hørt at det var en del kuling, det kan jo ha hatt med saken å gjøre. Når jeg tenker meg om så er det lenge siden jeg har måttet holde godt i åra for at den ikke skal flakse av gårde, det måtte jeg noen ganger i dag.

Jeg vurderte å rulle midt utpå, men fant ut at det kanskje var bedre å ta det på andre siden der det ville være færre som kunne se på, og mindre sjans for at noen trodde det var problemer.

Snart ved Årnesan, og den godt kamuflerte uværsgamma der. Jeg så for øvrig ikke et menneske der i da, ganske så merkelig. Det var jo fint vær, tosifret temperatur og mest oppholdsvær.

Som planlagt tok jeg ei rulle- og redningsøkt på innsiden av Årnesan, men for å ikke drive kjempelangt måtte jeg gjøre det mest mulig i le. Der var det jo sørgelig lite bølger.

Men rullet fikk jeg altså – opp og ned.

Og rundt, på en måte. Ikke like teknisk bra bestandig, men jeg kom meg i hvert fall rundt.

Det ble en tur på land der også, mens jeg funderte på hva jeg skulle gjøre videre.

Bortover mot Holmsnes er det ganske beskytta egentlig, men jeg hadde jo dårlig tid. Det endte med at jeg droppet det, padlet heller litt utover og innover i bølgene ved neset.

Noen tidligere besøkende kan ikke ha vært verdensmestere i å tenne fyr på ting, akkurat…

Turen tilbake til Vik ble egentlig ganske artig, innimellom tok både vind og bølger seg opp.

Jeg holdt faktisk på å få blåst vekk åra da jeg gjorde en filmsnutt før jeg kom helt inn til Vik. Har man ikke åresnor må man huske å holde på den!

Det ble et par kjempebra surf og noen helt ok innover.

Sol og regn og latter, ha ha ha, og så videre. Ikke så mye sang, men jeg ser på Gopro-bildene at jeg plystret innover. Ser litt teit ut.

Vel framme ved Vik rullet jeg litt i bølgene, men der var timinga på kamera så dårlig at jeg ikke fikk gode bilder av det. Men det ble i hvert fall en bra tur, selv om den var i korteste laget. Bedre enn å sitte hele dagen på land, i hvert fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)