Kringelskjæret med Monica og Egil

Jeg var ganske drittlei denne påsken, og slang ut ei melding om noen ville padle. Så fikk det være opp til tilfeldighetene hva jeg skulle gjøre den dagen - lese bok, eller dra på tur. Plutselig kom det svar fra Monica og Egil, som skulle samle Kringelskjæret! Det var akkurat tid nok for meg til å pakke i full fart og bli med. De kom hit, så satte vi ut i fjæra mi.

Vi satte kursen rett over sundet, korteste vei.

Vi fikk ganske kult lys da vi padlet over.

Her er vi ved Kringelskjæret, Egil tar de siste åretakene før stranda.

Pling! Post nummer tre for Egil og Monica, post nummer seks for meg. Ganske kult at to fra Ofoten-avdelinga i klubben nå ligger som nummer to og tre i 10 på skjæret. Nuvel, det spørs om det varer særlig lenge, det er en haug med folk som har startet nå, så jeg tipper det kommer til å gå radig så snart det blir finvær.

I Kringelnesområdet var det mye folk i dag, blant annet disse her som vandret rundt i fjæra en stund. Jeg kom på at jeg hadde sett noe om en fuglekassetur som det kanskje kunne være, men har sjekket og det er visst ikke før søndag 11. april. Så den har du ennå mulighet til å bli med på. Da var det antagelig bare folk som var på søndagstur denne gangen.

Vi tok turen innom bukta ved Kringelneset også, den lille lagunen som jeg kaller det for. Her benyttet Egil anledningen til en beinstrekk før vi satte kursen videre mot nord. Det var nemlig kommet en del vind derfra, da var det bedre å sette kursen dit sånn at vi kunne få medvind på returen – just in case. Jeg hadde jo håpet at det skulle løye, men elingen beveget seg ulidelig sakte.

En dag for kontraster, egentlig. Hvitt og svart, blått og grått.

Her kom vi oss på innsiden av holmen, der vi traff både storspove og tjeld. Herlig vårlyd, fremdeles.

Her var det god stemning med flagget på topp, men lite liv i fjæra. Ikke lå det trebåt på svai heller, sånn som det gjør om sommeren. Men stedet tok seg flott ut i vinterdrakt, synes jeg. Mortens Krukke, her kan du blant annet overnatte, om du synes det kunne være et fint utgangspunkt for padling, for eksempel.

Vi padlet videre bortover til fjæra kom kloss i veien, da krysset vi over til andre siden av sundet. Som vanlig er, når vi kom godt utpå og burde få kjempedreis med bølger og vind i ryggen, så var vinden naturligvis akkurat passert, og det løyet fullstendig. Jaja.

Hjemme ved naustet ble det en liten runde med aprilruller for min del, før Egil og Monica satte kursen hjemover, og jeg satte kursen mot dusjen for å få varmen i meg etter rullinga. Det er ikke blitt særlig varmere i havet ennå nei!