Etiketter

Skjerfjorden-Kråkberget


I dag ble turen over dobbelt så lang som i går. Ruta med gult nede på kartet her - lenger opp i kartet ligger Tindsøya, med Skipnes som er base for Arctic Sea Kayak Race. Jeg startet i Skjellfjord. (Til høyre)

Padlet litt innover her først, Ånnnfjorden. Langsmed fjorden her på denne siden (venstre for meg her) går rv820 til Bø, men det var ikke så voldsomt med trafikk så det gjorde null niks. :) Denne veien har jeg jo kjørt en zillion ganger og sett ut på fjorden, men det ser altså helt annerledes ut når man følger den på vannflata. :) 

Litt vanskelig å se her kanskje, ble litt smått, men til venstre i bildet her er i hvert fall en liten plass med hus og hytter. Sigerland het det der, padlet forbi der etterpå på vei ut fjorden igjen på andre siden. :) Hit går det ikke vei, bare hurtigbåt.

Midt uti fjorden var det et lite naturreservat, dette er Sauøya. Så mer ut som en holme for meg, men jeg vet da ikke hvor grensa går for sånt. Også her er det hekkeplass for sjøfugl som er årsaken for vernet. Jeg så en delteist underveis på hele turen, det er en kul fugl. En av dem tok dykke-dukke-opp-like-ved-trikset, men det virket å være planlagt. Den bare kom opp, sjekket meg ut og så fløy den av gårde før jeg rakk å ta bilde... Utspekulerte, de der.

Plutselig dukket det opp en liten småfjordaktig sak midt i, har aldri ant at den var der. Ikke så rart siden dette er motsatt side av fjorden fra der jeg pleier å kjøre bil, men likevel. Ikke lagt merke til at det gikk noe inn der. Og gjett hva det heter her? Teistpollen. :) Her må jeg på seinsommeren for å se om det er en fin bærplass.

Her er Teistpollholman ytterst i Testpollen. Her går det faktisk ei høyspent tverst over fra høyre til venstre, men det er ganske lett å overse hvis man heller fokuserer på naturen. Du ser det ikke godt, nei?

Mange fine farger og mønstre i naturen i dag.

Syntes dette var en kul stein og rigget meg til for å ta bilde, og var litt opptatt med apparatet som ikke fungerte heeelt etter planen. (Jeg er sånn passelig pist generelt på det apparatet.) Satt og småbannet, da jeg plutselig hørte en tjeld rett inn i øret!!! Dærduen jeg skvatt!!! Håh! Den må ha sittet på steinen der men jeg så den seriøst ikke før den hylte i vei - og da stakk den, derfor ikke med på bildet...

Det er utrolig klart i vannet nå. Jeg kunne padle i vei og plutselig se noe som rørte seg under meg, og så var det bare en diger stein laaangt nede i vannet (og det var selvsagt jeg som flyttet på meg, ikke steinen). Fantastisk god sikt. Til tider gikk det derfor ganske sakte, for det var så mye å se på nedi der - alskens skjell og sjøstjerner og kråkeboller og rariteter.

Her er jeg ganske sikker på at det ikke bor noen lenger. Men de har sin sjarm, plasser som dette også.
Ja, selve plassen var jo fin, men de bygningene har vel vært i bedre form vil jeg tro.

Det er helt tydelig frost om nettene ennå. Mange flotte isskulpturer der sola ikke hadde fått skikkelig tak før jeg dro forbi, her et bittelite utvalg.

Mayday, mayday!!! 
"BF Tidliguteiår", posisjon tvers av Skålebøl, tar inn vann, trenger øyeblikkelig assistanse. 

- Mayday received! Redningskajakk to the immediate rescue! 

Den fikk sitte på åra mi og tørke seg i sola til den selv fant det for godt å fly av gårde, men så fløy den rett i retning av småfuglen jeg satt og lyttet på da nødmeldinga kom, så jeg er noe usikker på om det ble en lykkelig ende på historien... Vel, det måtte jo bli bra enten for denne eller fuglen.

Tinden stikker opp mot venstre, mot høyre er det Dyrøy, med bl.a. Barkestad på. Ikke så lenge etter at jeg tok dette bildet, hørte jeg et skikkelig plask. Men ikke en fugl i nærheten. Det må ha vært en fisk - og den må da ha vært stor! For litt seinere igjen SÅ jeg en fisk som hoppet, den var det ok størrelse på men det var ikke i nærheten av et slikt buldreplask som det første. Konklusjonen er i hvert fall at jeg må vurdere noe fiskeremedier etterhvert.

Etter 17-18 km var jeg framme ved Kråkberget. Men like før jeg tok dette bildet, så jeg endelig oter fra kajakken igjen! Oppdaget at det plasket på en sånn rar måte i en vik, og da jeg tok kikkerten fatt så viste det seg å være to stykker. :) De stakk på land da de oppdaget meg så klart, men det var nesten enda kulere. For da begynte de å herje i snøen, akte rundt og så ut til å ha det skjitskøy!

En deilig tur!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)