Straumsnes-Guvåghytta-Lyngøya

I helga skulle det være padlesamling på Guvåghytta i Bø i Vesterålen. Padleklubbene Harstad og Vesterålen skulle møtes her, og jeg hadde ordnet meg fri på fredag sånn at det skulle bli ei skikkelig langhelg med padling. Værvarslet hadde vært variabelt - men generelt guffent, men det fine med Guvåghytta er at man kan komme dit også til fots, sånn at alle kunne delta uansett vær.

Vår faste turleder skulle ta turen over Eidsfjorden, mens jeg hadde planer om å starte fra Ringstad. På grunn av været fant han ut at han skulle heller kjøre til Bø og sette ut innerst i Jørnfjord, og så møte meg på Ringstad og så skulle vi padle ilag til Guvåghytta. Alt vel så langt.

Dagens rute for min del.
(Strekninga fra Guvåghytta til Straumnes er ganske likt utdrag fra dag1 på ASKR)
En times tid etter ringte telefonen fra Oppsåta... Her er noen kortfattede utdrag:
- "Det er tett snødrefs her - null sikt!"
- "Jeg vet ikke om jeg gidder likevel..."
- "Nei, jeg lurer på om jeg bare skal ringe Siri og avlyse hele helga."

Dette var da mannen som skulle ligge i telt! Vel, bortsett fra at jeg muligens kan ha utbrutt "Pingle!" valgte jeg å passelig ignorere dette passelig tafatte våset, og kjørte av gårde. Det er jo for dumt å avlyse en hyttetur fordi det ikke er vær til å ligge i telt, he he. Underveis skjønte jeg litt hvor motet hans forsvant hen, det var et helsikes føre på veien. Men jeg kom velberget fram, og pakket alt stæsjet ned i kajakken i sklett og skjitvær.

Flotte grastuster i sol på skjær rett ut av Straumsnes.

- Så, straks jeg begynte å bli sånn passelig klar, tittet sola fram! Helt rått. Jeg kom meg utpå, og leita fram telefonen. Padlekompis var kommet til Ringstad (rett over), jeg kunne se ham et øyeblikk etterpå. Så padla vi av gårde mot Guvåghytta.

Kart, GPS, reserveåre. Klar for padling.
(Vennligst overse åresnora som ligger fint opptulla, avglemt til venstre.)
De nye muffene, vintervarianten (de andre er av tynn nylon, disse er neopren) funker kjempefint. De holder meg god og varm på hendene når det ligger rundt null og like under. Jeg antar jeg må ha noe mer inni hvis det nærmer seg ti minus, kanskje. Og så skal jeg venne meg til å ha noe annet på dekk, som jeg kan ta på hendene når de ikke er på åra. (For eksempel hvis man havner i vannet. Da er det viktig å ikke ha bare hender.)

Flott himmel sett forbi Straumsnes mot Hadseløya.

Haglbyge over Jørnfjord.
MEN så var det tid for en ny byge - denne gangen var det ikke sklett som ble servert, men hagl. Her kunne man kanskje skjønne hva han hadde ment med dårlig sikt tidligere på dagen. Heldigvis fikk vi elingen sånn høvelig i ryggen, så vi fikk god bør da vi kryssa Jørnfjord, og vi slapp haglene piskende i ansiktet. Denne dagen.

Flott himmel speiler seg i sjøen.
Men da elingen hadde passert, ble det flotte farger og stilig himmel igjen! Sola titta såvidt fram innimellom også.

Her er vi fortsatt på tur til hytta. Etter at Remi hadde fått satt opp teltet sitt (ja, for det BLE telt i det været!), og en ganske kjapp lunsj, tok vi en snartur over fjorden, rett over her som vi ser på dette bildet. Vi vurderte såvidt å dra helt bort til Skjervøyene men i og med at det var begynt å skjømmes allerede da vi satte ut - og min hodelykt lå godt nedpakket - var det nok smartest å bare padle til den nærmeste øya. Lyngøya, som den heter.

Guvåghytta og naustet. Robåter og kanoer for utlån.
Så ankom vi Guvåghytta. Vi var de første som kom denne helga, så det var helt stille her. Men det hadde vært folk der om natta, så det var fortsatt litt temperatur i hytta. Og mer ble det da vi hadde fyrt opp. (Jeg besto fyringstesten ganske greit.)

Mens vi ventet på at de andre skulle dukke opp, spilte vi Scrabble - som ingen av oss kunne. Reglene var selvsagt borte... Men vi fikk det da godt til likevel. Etterhvert dukka Hans opp, og utpå kvelden kom det enda to stykker til - riktignok uten kajakker. Men det er lov, det er det som er så fint med denne hytta, den ligger sånn til at man kommer greit til både fra sjø og land.

Remi inntar fortjent middag, etter en del mils padling.
Så vi blei fem stykker denne første kvelden. Vi koste oss med god mat og drikke, og trivelig padleprat og annen prat. :) Det blei imidlertid passelig tidlig kveld, for vi skulle jo alle opp neste dag for å padle, gå på fjell eller hva man nå hadde mest lyst til. :)

I ellevetiden var jeg forresten en tur ute, da blåste det en del igjen - rett inn støa. Vi hadde dratt båtene våre godt opp, helt med baugen i naustdøra - men jeg syntes vannet plasket så mistenkelig nært oss, selv om vi mente vi hadde vært innom på floa (mange meter lenger ned) tidligere på dagen. En nærmere titt viste at teltsoverens kajakk lå og duppet med akterenden, han måtte vekkes i tilfelle det ikke var full flo ennå. Det var nok tryggest å flytte kajakkene opp ved siden av naustet, ja.

Kajakk • Padling • Friluft • Natur • Vesterålen • Sortland • Padlemia • Tur • Padletur • Kart