Etiketter

Padlemuffer

 
Jeg har prøvd forskjellige ting på hendene når jeg padler. Særlig den første tiden trodde jeg hansker var en smart ting for å unngå vannblemmer, men etterhvert syntes jeg ikke det gjorde noe til eller fra. Beste trikset mot vannblemmer, er å holde hendene høvelig tørre, neste er å padle såpass mye at hendene blir litt herdet.

Som sagt, hansker av forskjellige typer ble prøvd, men jeg ble frustrert over alle samme. Jeg følte ikke at jeg hadde kontakt med åra, på et vis. Jeg vil holde rett i åra. Jeg trodde sånne votter som er åpne inni kunne være tingen, men de var sydd sammen på et vis som ga meg enda mer "klaus", får ikke spriket med fingrene i dem. Så jeg kjøpte ikke de heller.

Muffer, derimot. Muffer er fine greier. På sommeren har jeg nylonmuffer, som bare holder det verste vannskvettet borte fra hendene, og på kjølige dager tar de av for vinden slik at hendene ikke blåser kalde.

På vinteren må det sterkere lut til. Da tar jeg fram muffene av neopren. De holder meg varm på hendene helt ned i ti minusgrader. Tar jeg hendene ut for å ta bilder el.l. kjøles de fort ned, men det er bare en kort tid nedi muffene så er jeg varm igjen.

Ulempen er altså at man ikke har noe på hendene utenom padleåra. Går man rundt og ut i vannet vil man nok veldig kjapt få et problem - det kan være smart med store ullvotter/ullhansker på dekk som man kan få på seg i en fei. Ellers vil man nok være fryktelig ille ute, særlig på vinterstid.

Det går nok også an å rett og slett ha hansker på seg inni muffene, men da blir det jo dårlig kontakt med åra igjen, så for min del er det ganske så utelukket. Jeg sverger til muffer, hele året.

2 kommentarer:

  1. Helt enig - Muffer er bra og nødvendig på tur!Jeg liker de som er meget romslige slik at en kan strekke ut fingrene under padling.

    SvarSlett
  2. Ja, det er absolutt en fordel. Jeg foretrekker at de er vide i åpningen også, så det ikke blir så knøvlete å få hendene inni igjen i en fart. Praktisk i bølger.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)