Etiketter

Risøya

Søndag i går - fantastisk vintervær. Sol fra skyfri himmel, med en passelig bris. En fin dag for padling, hvis man bare har nok klær på seg - temperaturen holdt nemlig på rundt ti minusgrader, og med litt vind i tillegg så blir det passelig kjølende. Men jeg var jo så heldig å få kjøpt kajakken med tørrdrakt inkludert - så da er det bare lag på lag med ull og fleece og gode greier, og endelig har jeg fått bruk for ulltrusa jeg fikk en gang ei jul.

Vi skulle egentlig starte i sykehusbukta men jeg var ikke kommet fram før telefonen sang og det var min medpadler som konstaterte masse is der - og plutselig syntes han det var så kaldt. (Det var da like kaldt dagen før og dagen før der igjen og heile værvarslet.) Ja det var nok for min del han var skeptisk, det må nevnes. Men vi fant et sted litt lenger ut hvor det var greit å sette ut, og dro av gårde.

Her skulle det normalt sett kommet et bilde, men dette innlegget blir dessverre kun illustrert med ruta. Det skulle ikke gå an, men verken jeg eller min medpadler (som også er av typen som alltid har med kamera) hadde med fotoapparat! Vel, det er jo ikke (bare) for bildene man tar turen, så vi satte ut likevel.

Første stopp - neoprenspruttrekket. I ti minus er det rett og slett veldig lite elastikk igjen! Hadde jeg vært alene hadde jeg ikke klart å få det på. Det fancy pyntegreiene som var "malt" på, var blitt så stivt at det sprakk - jeg hørte lyden. Vel, det var bare pynten - ikke selve neoprengreiene, så det funker likevel. (Hvis man klarer å få det på...)

Vel, min medpadler hjalp meg så vi fikk det på, og så satte vi i gang. Det var litt bølger så jeg tenkte det ville være fint med senkekjøl nede - ooops, bom fast. Nåh. Jaja, jeg har da ror også, ned med roret. Jo, det gikk fint. HA HA HA! Trodde jeg! - Pedalene var like fast som senkekjølen...

Jaja, så var det bare å padle av gårde uten noe som helst. (Ekstra dumt jeg hadde glemt ballasten.) Det gikk heldigvis ganske greit, selv om jeg måtte være litt mer obs på styringa. Vi gikk i land på Risøya for en rast, der var det en liten (glatt!) strand og egentlig ganske koselig. Og kaldt! Det funker nemlig sånn at har man nok klær på seg så er det grei temperatur under padlinga - men straks man hopper ut av kajakken så blir det svinkaldt! Jeg fikk god bruk for den nye fjellduken min. Takk og pris for den!

Kakaoen min blir som regel med heim igjen og skylla ut vasken, men denne turen fikk jeg god bruk for den. Det var jammen godt med varm drikke når det var såpass kjølig. Etter pausen fikk jeg til og med pedalene til å løsne, så på heimturen - med vinden i ryggen - hadde jeg ror som virket! :D Det blei god fart, å ha motvind bort og medvind heim er så lurt triks at man burde egentlig aldri gjøre annet.

Vel, det ble ingen lang tur men det var evig nok i de forholdene... Og igjen konstaterer jeg at en kort tur er veldig, veldig mye bedre enn ingen tur! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)