Etiketter

Skjervøyene

En siste tur med bergenseren før han skulle dra hjem. Hadde klart å holde ham i området en ukes tid etter askr, det var jeg høvelig fornøyd med. Da hadde han rukket å få se litt forskjellig. Heime var det sørvestlig vindretning, noe som skulle passe fint for Skjervøyene. Da vi kom til Vik for å sette ut var det imidlertid blikkstille der. :( Jaja. Fint var det nå uansett. ;)

Det var nokså flatt utpå også. Jeg hadde for anledningen tatt minien, jeg har jo planer om å venne meg til senkekjøl (bergenseren har tatt bort roret på den - med tillatelse) og lære meg Shuna-åra skikkelig. Da går det treeegt med meg på flatt hav.

Caps-padle-kompiser på tur i sola. (Har man teleskopstang til Goproen, må jo den benyttes.) Jeg må huske å kjøpe flere mens de ennå finnes. Vi ha flere farger.

"-Men hva med å padle gjennom der det er smalest, det er gøyere!" Jadaaa. Sånn forsvant han noen ganger. Jeg liker ikke så veldig smale passasjer der det er noe som helst drag i sjøen jeg da, men det har visst flere satt seg fore å gjøre noe med. Så jeg vurderer å bare gi meg på det først som sist.

Imellom de to siste bildene et sted mistet jeg forresten Yt-pakken min. Pleier å drikke en sånn på hver tur, de er så praktiske. "Håper jeg finner den på tur tilbake" tenkte jeg høyt da jeg ble tørst. Jaaa, mumlet Hallvard. "- Men eg væddaRR tusen kRone på atte itkkje du gjøRR det..." (Betyr cirka at "Men jeg vedder tusen kroner på at du ikke gjør det")
Jaja. Synd men sikkert sant, det. :)

Stein, stein, stein, og midt inni der er en mikroskopisk bergenser. Sånn var det. Var det et innsmett imellom steinene, så stakk han. Etter en stund så han seg liksom tilbake med et sånt spørrende uttrykk - hvor blir du av? Jeg skjønte omsider at han virkelig mente å tro at jeg skulle følge etter.

Bilder av fine steiner med kule ting på, blir ikke like kule tatt med GoPro. Jeg må skaffe meg nytt kompaktkamera snarest. Er bare i tvil om hvilket, siden de forrige som skulle være jækla bra, tok kveld uten noe åpenbar grunn. :(

Dette bildet satte jeg derfor ut på oppdrag, Boss'n fikset det. For det var veldig fint lys på denne tangklasen. (Som selvsagt hang imellom noen steiner man kunne padle imellom.)

Her faktisk! Som vanlig med Boss'n på andre siden av passasjen...

Bilde stælt fra Hallvard Torp
Tankebobla her er sensurert, men jeg ga meg til slutt og padlet ut forbi den der jækla steinen. Jeg ser jo at det ikke er farlig, men når det er (bittelitt, bare!) drag i sjøen som driver og sluker og virvler rundt stein, så ser jeg ikke helt hvorfor jeg skal padle akkurat der i noe skjørt billigdritt av en kajakk. Og hvor i huleste skal jeg sette åra når det ikke er plass på sidene? Steingale folk altså.

Stein gal. Her er vi på tur tilbake tror jeg. På turen tilbake var det like flatt bak Skjervøyene som det var på turen ut. Plutselig, innpå flaten der, så jeg noe kjent flytende. Det lignet da veldig på... Kunne det virkelig være...

"- Du, hvor mye var det du veddet på at jeg ikke ville finne den YT-flaska igjen, egentlig?"

Perfekt stjålet foto/bevismateriale: Hallvard Torp
Tadaaa!!! Eier og Yt-flaske gjenforent. Stor lykke!

Ja, gjensynsgleden var vel stor i seg selv, men det man ser på bildet er nok mer en ren skadefro over å ha KNUST en bergenser i veddemål. Aaaaaaah, HERLIG, ha ha ha! Da fikk jeg lært ham én ting til før han dro hjem. :D

Forøvrig takk for besøket - kom snart igjen.

Etterord

Det kan vel muligens være, sånn rent uoffisielt og teoretisk altså, at også jeg har lært noe av besøket. (Det kommer jeg imidlertid selvsagt ALDRI til å innrømme på noe som helst vis!) Offisielt er bergensere selvsagt utålelige, brautende og tar veldig, alt for stor plass. De brøler gomÅÅÅÅRRRRRæNNN og hva det skal være.

Mer uoffisielt kan det hende at... Ja det skal jeg ikke ha sagt, altså, noe annet. Men teoretisk, uoffisielt, kunne det kanskje være at noen kunne synes, muligens, at en og annen unntaksbergenser i beste fall - dersom ting elleres lå til rette for det, ikke er av den helt verste sorten, og kan være - ja om ikke sånn direkte fenomenale, så i hvert fall ikke helt for jævlig teit, stygg, pyton, bråkete, ful, fryktelig, fjottete eller fæl.
;)

6 kommentarer:

  1. Vert det ikkje litt tomt og stille når "feriegjestane" reiser avgarde? ;) Ser ut som de har hatt nokre aldeles fantastiske dagar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, og ja. Det er alt jeg tør å si høyt om den saken.

      Slett
  2. D var jo det eg mente. Men hold det for deg selv. Får han/de (bergenserene altså) nyss om det vil han/de nok muligens bli littegranne utålelige ei lita stund igjen. Duverden kor han derre GulLars har ødelagt for Bergenserene opp gjennom årene...

    Forresten noen flotte turer dere har hatt! Og før eller seinere kommer du til å ville padle mellom trange passasjer sjøl, fordi du rett og slett ikke klarer la være :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg holder det HELT for meg selv ja, ingen tvil om det. ;)

      GuuulLarRRRs ja, det slo meg faktisk her om dagen. Sånne ekstreme motviljer som jeg har hatt til bergensere, må jo komme av ett eller annet. Det programmet har jeg sterkt mistenkt, ja. Gnålete GuuulLaRRRs og særdeles suspekte Indigo!
      "MaaaaaaaaaaRRRRRiaNNNe!!!!!" Uff, uff, uff.

      - Er ikke så sikker på det der med trange passasjer, men vi får se. Det er som sagt oppe til vurdering.

      Slett
    2. Du hadde ikke tenkt å begynne å rulle heller. I allfall ikke i sjøen........say no more....

      Slett
    3. Mmm. Mulig du har et ørlite poeng der. Øøørlite... Må jeg bare innrømme siden jeg rullet i sjøen igjen i går. Også på dypt vann, i bølger og uten maske.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)