Etiketter

Fjærvollområdet

Sist søndag stilte opphavet som sjåfør igjen. Ny mulighet til å padle enveis. Været var bra, men da jeg kom til Bø var det skyer uti havet som så litt suspekte ut, så jeg var i tvil om hva jeg skulle gjøre. Jeg bestemte meg for å sette ut fra Fjærvoll som planlagt, og så ta det derfra.

Gaukværøy til venstre i bildet
Turen startet nokså dårlig, med en død Spot. Dritt, jeg hater ting som ikke virker. Nye batteri hjalp heller ikke. Typisk nok tror jeg ikke firmaet jeg kjøpte den hos finnes lenger heller. Grrr. Jaja, været var fint så jeg ble ikke sittende på land av den grunn.

Fisk på hjell
Her smalt det. Med det samme jeg kom ut av bilen lurte jeg på å dra et annet sted, jeg trodde det var noen som jaktet i fjæra. Ikke ideelt å komme padlende rundt en odde da... Men det smalt stadig vekk, så jeg skjønte nokså raskt at det bare var skremmeskudd for å holde fugl bort fra fisken, sikkert.

Dette skiltet så vi helt fra parkeringen - ja, at det var et skilt, altså. Jeg måtte padle over dit for å se hva det sto. Reservatet er mye lenger inn enn skiltet står, men det er muligens noe fiskerestriksjoner utenfor. Eller de vil bare varsle folk i god tid, hva vet jeg.

En tur innom Søbergstranda måtte jeg, det er en av de mest populære for sommerutfart i Bø. Ingen å treffe her i dag da, men så er jo havet svinkaldt.

Jeg padlet litt utover for å se det an, jeg hadde egentlig tenkt meg i retning Skårvågen. Men jeg husker at det er litt ureint utfor her, skvalpesjø og brytende greier. Hmmm. Spot'n som var død. Helt alene. Hmmm. Vinter. Iskaldt. Hmmm.

Nei, ikke i dag. Jeg padlet et stykke lenger ut og suste inn - på retur oppdaget jeg hvor store dønninger det faktisk var. Tøft.

Gps'n er mer pålitelig, så her er spor fra turen. Jeg har ikke padlet innover her før, så jeg tenkte det var like greit å gjøre det nå. Bedre det enn å ende i uløkka på yttersiden. Jeg er ikke livredd reservater, men det er veldig grunt der, og det var nokså fjæra sjø da jeg satte ut.

Men før jeg padlet innover der sporet viser, tok jeg en pause her. Verdens minste strand? Den var aldeles stor nok for min kajakk, så jeg spanderte på meg ei brødskive her. (Ja! Jeg hadde mat med meg igjen! Nå blir det snart skittent i taket av alle kryssene!)

Men så, satte jeg kursen innover. Bort ifra de kule steinene... Jaja. Man må jo se hva som er innover også.

Det var ikke så fryktelig spennende innover, for å være helt ærlig. Men jeg fant disse her, høylandsfe. De er jo kule, om ikke annet. Riktignok en gjeng feiginger, de syntes selvfølgelig at en person i kajakk var kjempeskummelt, snudde r@va til og gikk rimelig snart. Jaja. Det var forresten en kalv der som måtte være nokså nyfødt. Den var SÅ liten! Übersøt!

Der grensen til reservatet er, fant jeg en slags terskel - og en straum! Hah!!! Bare fordi jeg var helt alene og bestemte selv, padlet jeg inn i den, og fant meg ei bakevje midt i. Den var nesten usynlig, men jeg fant den fordi jeg er så SYKT god på straumpadling akkurat nå, HA HA HA! (I hvert fall i verdens muligens minste straum...)

Jaja, en pause for ei brødskive til, og så var runden der inne gjort. Fix ferdig, ny runde utover. Der var det fint. Men Spot'n var jo like død, jeg var like alene og det var like mye vinter - og på mystisk vis var jeg rimelig sikker på at dønningene som laget hvite brøl rundt om var blitt større. Buhu.

Så da ble det retur tilbake, det var forsåvidt middagstid uansett. Og turen var allerede tre ganger så lang som den jeg var på dagen før. Så det får være godkjent søndagstur.

Jeg skulle egentlig rulle litt da jeg hadde pakket ut av kajakken, men det var så grumsete at jeg så verken bunnen eller eventuell stein, så jeg droppet det. Puh, jeg slapp, ha ha.

Den er nå fin, Nordkappen.

Forresten tok jeg dette bildet på tur hjem. Tatt på Haugen, bilde av Eidet og Malneskirka. Det var litt stilig med det lyset.

8 kommentarer:

  1. Fine bilder. Spørs om vi må legge turen innom ditt området i løpet av sommeren:)
    Hilsen Frode

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Det spørs ja, kom kom! Her er god plass på havet. :)

      Slett
  2. Svar
    1. Ja, det var akkurat dét det var! :)

      Slett
  3. Enig! Herlig båt, og flott lys på siste bilde...
    Og nå må det jaggu bli antydning til mindre vinter her oppe....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er herlig, så utrolig synd at det var et mandagseksemplar. Men padlemessig er den kanon, og på avstand ser den jo også fin ut! :) Her er det forøvrig blitt fullstendig vår nå. Ingen tvil om det.

      Slett
  4. Synes du gir ei levanes skildring av turen, pågangsmot til tross for små bølga mitt i mot, og en evne til å overse bagateller som at duppedingsa ikke fungere. Føle at æ på en måte e med på turen, kjenner på været sammen med dæ, ja nesten som at æ føle atmosfæren og lukt av sjø.
    Innlegget om Søbergstranda like æ, det er jo en av de mest populære plassan for sommerutfart i Bø. Ingen å treffe her den dagen da, men så er jo havet svinkaldt.
    Du virker veldig trygg i kajakken, noe som kommer godt frem under bilde nr 7, selv etter nesten å ha vært utsatt for vådeskudd så konsentrere du dæ om de svære dønningan og takler forholdene utrulig bra. Vitner om ungt pågangsmot og ei fandenivolsk innstilling til elementene, samtidig som du tar dem på alvor.

    Fin måte du tegne kart og tura på, her e det bare for andre å laste ned sportegn og dra på tur. Om det så e mørkt, bare man har gepewæss med ferske batteri med sæ.
    Viktig med næring på tur, og også la kroppen på restituere sæ, kommer fin frem der du sitt med ansiktet mot landskapet foran dæ, du ser på tida som kommer og ikke på tida som har gått, heller at du har vendt ryggen til vonde opplevelser. Æ ser det bildet mer som i overført betydning. Kjempebra!!
    Avslutninga med straumpadling, strekkøvelsa med arman opp, nytt matinntak….herlig. Du er ei dame som vet å ta før dæ av livets godbiter. Avslutninga med turen innom kirka e bare vidunderlig…..lang tur med mange opplevelsa, berikelsa for kropp og sinn, og så litt åndelig føde på tampen av dagen…..æ klare nesten ikke å vente med å komme utover. Men da må du ta mæ med til Søbergstranda, Skårvågen, til de kule steinan, og så må du lære mæ å rulle også.
    Alt i alt, det blir et tap for heimfylket ditt dersom du gjøre bergenser av dæ og kommer heim igjen med ei kjepphøy mine.
    .
    Takk for turen. :)
    Og "peace and love"….dèt skal du ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det e da heller ikkje nåkka å vente på. Kom utover, det e her det skjer. Jobber med oppfølgeren, men det va 8-900 bilda så det tar litt tid å gå gjennom. Men når jeg har gjort det - kommer nye fristelser i bildeform. ;)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)