Etiketter

Gjæva - check -

Onsdagspadling, det var en stund siden for min del. Onsdager er travleste dag på jobb, så det passer ikke egentlig så bra. Men i dag måtte jeg koble av, rett og slett, og tok turen. Inviterte til tur til Gjæva, for å sanke en Ti på skjæret-post. To av de nyeste i klubben ble med, Wenche og Åsa. Her er Wenche.

Og her er Åsa. Her passerer vi Risøya. Ofte går vi i land her, men i dag suste vi bare rett ut mot Gjæva. Vi hadde jo en «mission» der ute.

Stort flatere blir aldri havet! I hvert fall sjelden.

Her er ruta vi padlet fra klubbnaustet til Gjæva.

Møysalen er flott kulisse for en ettermiddags padletur. Her omkring en plass kom det ei nise forbi, men den var ganske snar. Vi benyttet anledningen til å teste litt krysspeiling med Gjæva og fjellene bak, det er lenge siden jeg har gjort. Kjekt å teste når man ikke har bruk for det, så er det klart fremst i hodet den dagen man behøver det.

Flatt. Rett og slett, peise flatt.

Framme ved Gjæva, nå er det stranden like borti her straks. Vannet var heslig skittent her ute, vi fant vel ikke helt ut hva det kom av. Men jeg slo i hvert fall fra meg rulling, som jeg tenkte å gjøre her ute som vannet pleier å være rent… Det er jo blitt juli, som kjent. Men nei, heslig rulling er kjip rulling så jeg sto over.

Dette er nokså sikkert en steinvender. Men dersom han tenker å vende på akkurat denne steinen, så tror jeg han har tatt seg litt vann over hodet…

Stranda på Gjæva! Møysalen! post i boks!

Vi ble på stranden til kajakkene holdt på å dra på sin egen tur, da var det på tide. Men det var herlig å sitte der ute i dette været, og kunne bare sitte der uten å begynne å fryse, faktisk. Det var også på tide! for å si det sånn…

Veldig kult lys en stund. Kompaktkameraet ga klar beskjed om at batteriet var tomt, så alle bildene er denne gangen tatt med Iphone. Ikke allverdens kvalitet, men det blir nå litt blogg av det i hvert fall. 

Returen gikk på silkeføre. Da vi kom til det grunne området ved Risøya var vannet blitt rent, så jeg fant ut at jeg skulle rulle inn juli siden det nå var den første i dag.

Første forsøk var latterlig dårlig, det kjente jeg før jeg var halvveis, så prøvde på nytt - kom nesten opp, men tippet ned før jeg flæppet meg opp. Det er jo ikke videre imponerende i seg selv. Men – jeg løste meg ikke ut. Jeg tenkte ikke tanken en gang, jeg bare prøvde videre. Dét er mye bedre og viktigere enn å gjøre en plettfri rulle, synes jeg. Så den er fullt godkjent.

De andre damene lot seg ikke friste til noe bading, men jeg derimot fant det for godt å demonstrere egenredning uten årepose. Det var lurt. Jeg må øve mer med Nordkappen. Jeg har sjelden problemer i Avocet'n, men den er jo som en flytebrygge. Det er jo lett. Nå var det flatt hav, og jeg fikk det ikke til som jeg pleier i Avocet'n, måtte gjøre det på en litt annen måte. Grrr.

Jaja, jeg fikk det til på den andre måten. Den tar bare litt lenger tid.

Da vi kom tilbake til naustet speidet vi etter Dag som hadde sagt han skulle komme og fyre, men så ingen Dag. Kjente imidlertid tydelig bållukt i fjæra, og da jeg kom opp til bilen var det tydelig at han hadde vært der, for minnekortet mitt som han skulle ha med til meg, var tapet fast på bilruta. Han hadde typisk nok dratt hjem kort tid før vi kom tilbake.

Damene gjetta på cirka ei mil padlet og det var en god gjett - 11 km ble det i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)