Etiketter

Kvalsøybogen til Lyngøya – ytterst i Eidsfjorden

Jeg er godt i gang med samling av 10 på skjæret-poster, men jeg tok jo alle i fjor så i år er planen å ikke være opptatt av det, sånn at jeg ikke blir drita lei det opplegget. Men vi må vel ha noen nye poster til neste år også, sikkert. Så sist helg valgte jeg å gjøre litt research, og samtidig padle en strekning jeg ikke kan huske å ha padlet før. Jeg har padlet forbi, men alltid på andre siden av fjorden – ytterst i Eidsfjorden.

Jeg satte ut fra Kvalsøyboten, og planen var å padle i grunnen akkurat det som er tracka på kartet her. Turen gikk som planlagt, med andre ord.

Som du kanskje la merke til på kartet, så satte jeg ut i en skjermet poll, Kvalsøybogen. Sist jeg kjørte forbi lå det is her, men nå satset jeg på at den var gått. Ikke bare det, men nå var den beselet! 10-15 seler så jeg enten svømmende eller liggende på skjær her.

Tøft! Noen av dem plasket og herjet rundt – det var stor forskjell på størrelsen på dem. Har det vært selungetid for ikke så lenge siden, kanskje?

Det var oppholdsvær, meldte litt mer vind men foreløpig var det ganske så stille.

Det var ikke en ideell plass å sette ut, selv om det var kort vei fra bilen til sjøen. Det var bratt og steinete fra vannet og opp. Heldigvis var det snø, så jeg kunne bare dra den bortover langs veien, og så gå ned der det ikke var så ille. (Dog så jeg nok noe morsom ut etter turen, når jeg kravlet meg opp, med kajakken på slep… Heldigvis ikke mye folk her.)

Mye fugleliv for tiden. Her en gjeng hegrer. Det har også begynt å komme gjess, såvidt.

Innover fjorden har jeg faktisk padlet på denne siden også, i hvert fall det meste av strekningen, men det er lenge siden. Så ut som det gikk en eling der inne, så jeg var godt fornøyd med at jeg skulle andre veien.

Dette ser litt ut som en sel på bildet, men det var en oter jeg møtte her, så jeg går sterkt ut fra at det er den som er på bildet også. Jeg møtte forresten en oter litt forbi det skjæret også. Den lå på land og spiste, skvatt noe sinnsykt da den så meg, og spratt i sjøen på et blunk. Det ansiktsuttrykket når de oppdager meg tett på blir jeg aldri lei av, det er skikkelig god underholdning.

Det er vel faktisk det jeg humrer over på dette bildet, for det var i fjæra vi ser like bak meg at den lå.

Like foran hadde jeg denne stranden i sikte. Jeg var vel mer på jakt etter ei hvit strand, men denne kunne også være fin. Det var rett og slett ei strand av grus, det er ikke så vanlig her. Vi har jo flest korallstrender, og leirbunn, eller sand. Dette var småstein, og laget litt sånn rislelyd når de små bølgene beveget seg. Ganske stilig, egentlig.

I Vottesnesvågen var det bare et smalt stykke land som skilte til pollen jeg satte ut i, så jeg gikk i land innerst for å se hvor langt det faktisk var, og hvor langt det da ble ut til selene.

Det var veldig kort. Det var også kortere til selene på skjær herfra, enn det var fra bilen.

Her er det ikke mye igjen på det smaleste!

 I dag hadde jeg med meg bjørnebrød! Det er mange år siden jeg fikk smake en variant, men først nå i koronatider fikk jeg gjort det. Du snakker om gode greier! Det verste er at de går an å spise i frossen tilstand også – ergo kan jeg bare gå i fryseskapet og hente når det passer meg. Skummelt. Jeg bytta ut valnøtter med hasselnøtter, det funka strålende. Rett og slett kjempegodt.

Etter hvert ble det litt mer åpent for den lille vinden som var, så det ble litt småskvalp her og der, heldigvis.

Når jeg nærmet meg Lyngøya kom det vind fra en eling, den var minst frisk bris. Men det varte ikke så lenge. Her er det for øvrig Bø i ser i det fjerne.

Når man har padlet lite i det siste, og mye på flatt hav, skal det ikke rare bølgene til før det blir artig. Wahoi, liksom! Ha ha!

Ett sted underveis  traff jeg på en kul fugl. Den så ut som en skarv fullstappet av steroider, lysere på fargen. Jeg mistenker at det kan ha vært en ungfugl av gulnebblom. En lom var det i hvert fall nokså sikkert. Litt vanskelig å beregne størrelsen, for det er sjelden man kommer så nært noen av dem.

Dessverre hjalp det ikke at den var så pass stor, jeg fikk den ikke med på noen bilder likevel. Alt blir jo så smått med Goproen. Men da hadde jeg fått se både masse sel, oter flere ganger nokså nært, og en fugl som jeg ikke har sett før, også den på ganske nært hold.

Super tur, med andre ord. Ett eneste lite aber med området, som hele østsiden av Eidsfjorden egentlig – det er hytter overalt, og de står veldig spredt, så det er nesten ingen steder man kan slå seg ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)