Etiketter

Ånnfjorden og Teistpollen - undervurdert

Det var litt grått og nordavind. Så pass mye at jeg syntes ikke det var en god ide å padle alene på sundet hjemme, men Ånnfjorden måtte jo være fin. Da kunne jeg starte her helt innerst, og så padle utover fjorden, og suse innov når jeg fikk nok. Kjempeide. Nå hadde snøen smeltet så pass av parkeringsplassen at det gikk an, også.

Jeg synes dette området er undervurdert, det er forskjellig å se her. For eksempel fant jeg denne kule steinen.

Mulig dette har vært her tidligere også, men jeg kan ikke huske det og lurer på hva det er for noe. Det lå to slike bøyer sammen, og så ett eller annet som stakk opp av sjøen med en kjetting på. Snodig.

Innimellom sprakk skyene litt opp, så det ble antydning til sol. Men det var kjølig, vinden var ganske kald. (Jeg hadde heldigvis ikke sett på termometeret i bilen før jeg satte ut heller, for det var faktisk bare såvidt plussgrader - altså effektive minusgrader med vinden som var.)

Jeg fant noe grønne notgreier som jeg tenkte å plukke med meg før det grodde fast, men da jeg kom på land viste det seg å være dobbelt så mye som det jeg så, fordi det allerede hadde grodd fast. Så jeg klarte ikke å få det med meg, rett og slett.

Derfra bort til Teistpollen var det så pass åpent for vinden at jeg tok ikke bilder. Her er jeg inne ved 10 på skjæret-posten inne i Teistpollen. Skjæret bak meg er selve posten, så herved dokumentert. Som vi ser er det fjell rundt hele pollen, og det er det i grunnen i hele området. Ganske så flott, eneste ulempen her er Bøveien langs den ene siden av fjorden. Men er det litt vind så hører man ikke det så godt når man padler på denne siden. (Som også er finest, synes jeg.)

Litt kul stein fant jeg også her og der, denne syntes jeg var tøff.

Sol! Say no more.


Jeg padlet ut til Sigerland, der var denne øya som jeg ikke har lagt merke til før. Den var det jo mange furuer på. Det ser ut for at hvis man henger seg (i køye, altså) helt på denne siden så er man langt nok unna hyttene og fritidshusene på Sigerland. Vil tro vegetasjonen er så pass om sommeren at man likevel kan føle seg alene. Notert som mulig plass i hvert fall. Det var forresten et sted langt inn i fjorden også, som er lett tilgjengelig med packraft, og furuskog.

Jeg padlet litt videre fra Sigerland, men da kom det en eling. I disse tider anså jeg det ikke noe poeng å padle mye lenger i det været. Jeg satte kursen mot Sauøya, og innover fjorden på andre siden.

Det ble ikke store bølger så kjapt, men straumen gikk sånn i forhold til bølgene at de var lett å utnytte. Det ble god dreis innover.

Her i le av Sauøya. Som vi ser er her et naturreservat med underskilt - det betyr som regel at det er ferdselsforbud. Det er det her også, fra 15. april. Men heller ikke i år var det særlig med fugl her som så ut til å hekke så tidlig i hvert fall. De bryr seg kanskje ikke så mye om dato.

Her kunne jo for eksempel vært fint for noen, men nei. Ingen reir.

Videre innover fra øya ble det til tider også god dreis, når det kom en eling forbi.

Som sagt, et flott område. Jeg synes det er veldig undervurdert. Her burde det padles mer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)