Etiketter

Straumsnes-Hongværan

Igjen var det knallvær ved oppståing på morran. Gårdagen gikk bort i påskebesøk og denslags, så da var det ingen tvil - i dag måtte det padles! Da vi kom til "basen" (der alt det siste ordnes klart før tur, påkledning, dogåing og slikt) i Bø hørte vi imidlertid kjip lyd på taket - regn... Men - jeg hadde sjekka radaren på yr.no før jeg dro, så jeg var ganske sikker på at det kom til å bli kortvarig. Og det ble det. :)

Starta av gårde fra Straumsnes i yr, og det klarna ganske umiddelbart opp til det flotteste solskinn! Faktisk så varmt at jeg ikke kunne padle for fort, da ble det alt for varmt inni tørrdrakten. Helt greit, så klart! Ruta (klikkbar) ses over. Her i fjæra har jeg nærmest vokst opp, så det var artig å få se den samme fjæra fra vannet.

Rett fram i midten av bildet ser vi Lofoten, og så er det tuppen av Hadseløya til venstre.

Som det kan ses på kartet padlet jeg ut til Hongværan, som ligger i et naturreservat. Utenfor disse holmer og skjær er det flott å fange både fisk og krabbe. (Hvis man veit hvor.) Området er vernet i hovedsak pga. at det er mye sjøfugl som hekker her.

Dette er typisk for hongværan, stein på stein på stein. Og så vokser det mye av rød jonsokblomst her som sommeren - det er nok begrenset hva som klarer å vokse i såpass med fugledritt, he he. Infoplakat om områdether.

Her med baugen rett inn Eidsfjorden, Jørnfjordflæsa tett til venstre for midten av bildet. Litt til venstre for det igjen, er det Vesterålen Turlag sin flotte Guvåghytte ligger. Dit skal jeg en tur i løpet av sommeren, er planen. Videre innover Eidsfjorden her også (eller om jeg kommer andre veien, det får vi se), der er det veldig koselige sidefjorder.

I dette flotte været var jeg selvsagt ikke alene på sjøen. Her lå jeg og spiste maten min stille og fredelig, da det plutselig lød et vræl og så kom det en båt fykende forbi. Men jeg er glad den kom da, og ikke mens jeg var utfor her, den kom ganske fort nemlig. Hadde det vel travelt, da. ;)

Det var mange fugler å se i dag også. Måker, skarv, ørn, tjeld, spove og forskjellige ender. Denne gjengen satt sånn passelig og sov, så det ut som.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)