Etiketter

Var det ei kveite?

Nordnorsk kveite - var det ei sånn jeg så, var den stor! (Illustrasjonsfoto...)
turen til Kvalsaukbrua for ikke så lenge siden, så jeg jo noe litt rart. I blogginnlegget fra turen skriver jeg følgende om hendelsen:
"Atmed den ene holmen oppdaget jeg forresten en ganske avrundet, ganske stor, grå (delfinfargeaktig) stein som lå sånn akkurat i vannskorpa like bortafor meg, fant ut at jeg skulle unngå å padle på den. Det viste seg å være passelig lurt, for plutselig forsvant hele steinen... Aner ikke hva det var for noe, men en stein var det i hvert fall ikke."

Siden har jeg lurt på hva det kunne være. - Jeg har kun fått ett forslag, men det ene forslaget har jeg fått fra flere personer, uavhengig av hverandre. Kanskje det er noe i det? Kan det ha vært ei kveite?

Det påstås at det innimellom observeres kveiter som ligger i overflata. (Og soler seg?) Denne lå i hvert fall ikke med buken opp i så fall, det er nå helt sikkert. Jeg har ikke sett kveite med delfingrå farge - men det sies at kveiter kan ha litt forskjellig farge, etter hva slags bunn den er på. Og det ER en del kveite her i sundet, etter sigende. Men om det var ei kveite jeg så, må den ha vært bra stor! (Kult!)

Jeg tenkte først, at hvis det var ei kveite så var det nå dumt jeg ikke så det med en gang, og at jeg heller ikke hadde med en klepp - men det var jammen heldig og! Det kunne blitt en litt drøyt spennende opplevelse...

Men litt spennende var det jo uansett, med et sånt lite mysterium. Har grubla på det helt til nå, jeg. Kanskje var det ei kveite. Eller en mini-spionubåt... He he. Får vel neppe sett den igjen og sjekka fasit, så jeg kan jo da velge fritt hva jeg tror på. :)

Så det var ei kveite. Og den var ENORM! ;)

Hva tror du?

4 kommentarer:

  1. Jeg vil tro det var ei kveite, selv om fargen ikke stemmer (helt) At kveita kan ligge i overflata å sole seg eller hva den nå gjør der, er relativt velkjent blandt fiskere. Størrelsen på fisken (for det må vi jo gå ut fra at det var) og mangelen på en tydelig ryggfinne gir ikke så mange andre alternativer. Skater blir jo også svære, men er ikke observert i fjæresteinene det jeg har hørt om. Marian, det va nok et udyr a ei kveita, ordne me festa førr skottål på kajakken :)

    SvarSlett
  2. Skottål?

    - Det var nok et udyr!

    SvarSlett
  3. Det var den aller største kveita noen noensinne hadde sett !....(fritt etter Øystein Sunde)
    ..for gjedde var det nok ikkje. Ikkje tvil om at dette har vore eit utyskje av ei kveite !

    SvarSlett
  4. Ha ha, nei gjedde var det nok ikke, men det hadde vært litt kult det også for jeg har aldri sett ei!

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)