Etiketter

Torsdagspadling til Kringelskjæret

Teknikktorsdag! Vanlig torsdagspadling i og for seg, men planen var altså at vi skulle øve litt teknikk underveis. Start skulle være ved brua for så å ta turen til Kringelskjæret, men siden det ikke er så langt hjemmefra og jeg ellers ville måtte vente på lysregulering eller kjøre omvei, så padlet jeg heller dit.

På vei ned til naustet oppdaget jeg en ørliten naturkatastrofe, den her lå på veien ned mot naustet.

Det var fullstendig vindstille, og flatt hav. Perfekt for finjustering av teknikk.

Borte ved piren stoppet jeg for noen bilder, det er lenge siden jeg har vært der. Her kunne det egentlig også passet å svinge imellom, men jeg måtte jo være ved brua når vi skulle møtes så det fikk være til en annen gang.

Da jeg kom til brua begynte det å blåse litt. Denne seilbåten hadde bra med fart. Her skulle jeg krysse over.

Det var faktisk mer vind utpå, og noe straum ved brua, men ikke verre enn at det gikk helt fint. Artigere enn flatt hav. På andre siden var de andre begynt å komme - vi ble fire stykker i dag.

Lillian hadde kjøpt seg egen kajakk siden sist, det var jo artig.

Stig var med i dag.

Leif var også med.

Her alle tre, vi øvet på litt svinging underveis, med vind litt bakfra og fra siden.

Vi fulgte stort sett land for minst mulig vind, men det var «urent» farvann så det ble noen nye riper i kajakken. Lillian fikk holde seg litt lenger unna med nykajakken.

Hovedmålet for turen var Kringelskjæret, det er jo en 10 på skjæret-post. Som ganske vanlig var det vind her, ut av Hognfjorden. Sånn er det bare. Så vi gadd ikke gå i land her for å sette oss, vi padlet heller inn i bukta ved Kringelneset.

Her var det ikke bare mindre vind for pause, men også grunt vann! Skikkelig langgrunt.

Ypperlig for å øve på ting, uten å måtte ut av kajakken om det går til helsike. Her øves det kanting og støttetak.

Jeg øvde også på kanting, og det viser seg at jeg er utrolig mye bedre når det er 40 cm dypt enn når det er flere meter... Utrolig irriterende bekreftelse. Men nyttig - da kan det gjøres noe med.

Som sagt, det er ganske grunt her, og nå var det stor fjære.

Det ble et stykke å gå for å finne noen steiner å sitte på i pausen kan man si. Men en fin kveld ble det.

Bortsett fra at det egentlig er midnattsol nå for tiden (og så har det som regel vært overskyet, så jeg har vel ennå ikke sett den i år) så kunne jo dette vært padlere i solnedgang.

Returen ble litt seig for det var motvind uten bølger. Det var likevel bedre enn med bølger, for utpå sundet var det en del straumbølger. Greit å slippe sånt i kveld.

Rolig ved land. Mens vi pakket virket det som det økte på, og det hadde jo meldt noe vær. Kom det litt for tidlig kanskje? De andre syntes i hvert fall ikke det var en god ide at jeg skulle padle hjem alene. Siden alenepadling ikke er å anbefale generelt sett, så tok jeg i på tilbud om å bli kjørt hjem. Vi slapp å vente på grønt lys, så det slo fint ut.

En trivelig, fin tur, takk for turen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)