Etiketter

Vinterpadletreffet 2019 - del 1

Vinterpadletreffet 2019! Jeg trodde jo at jeg skulle gå glipp av det, for jeg hadde både jobbhelg og skredøvelse med Røde Kors, i år skulle det også være ved Saltstraumen så det ville bli både en times fergekryssing og en hel del timer å kjøre.

Men som alle sikkert skjønner, så var jeg der likevel. Skredøvelsen ble nemlig avlyst ganske tidlig i uken, og det var lite som skulle skje den helgen. Ergo, lite å skrive om, og stor sannsynlighet for fri tross vakt. Så det endte med at istedenfor å jobbe i helgen, så avspaserte jeg det meste av fredag, og kjørte nedover etter jobb torsdag. Hurra!

Jeg kom ned ved leggetid, og ble installert på ei hytte sammen med Helgeland-gjengen. Trivelige folk, de fleste hadde jeg møtt før. Ja, de var faktisk så trivelig at de lot både meg, Marion og Alexia bo der da det var blitt krøll med bookinga, selv om de egentlig skulle ha den for seg selv. Takk for det! Før lunsj dag 1 så jobbet jeg litt, sånn at det ikke skulle bli alt for mye å ta igjen på mandag.

Andre tok derimot turen til diverse shopping, her en bunke med padlevotter… (Joda, fullt seriøst så bruker noen sånne her til vinterpadling. Det er ikke tull, faktisk.) Men de fleste tror jeg nok var på havet eller annen padleworkshop før lunsj også.

Dagen var nemlig delt i to økter med workshops på tre timer. Første økt var det både turpadling og straumpadling, og den kule «Hvor farlig er det, egentlig?». Da måtte jeg altså jobbe, men mange var på havet og det så ut for at de hadde det aldeles fortreffelig der.

Andre økt var jeg satt opp som medturleder for Morten, på «på tur med fremdriftstak». Den startet med kosteskaftpadling på land! Ser unektelig komisk ut, men var faktisk en av de absolutt bedre metodene for å få folk til å forstå hvordan det henger sammen med rotasjon og greier.

Etter gjennomgangen på land kom også vi oss på havet, her passerer vi Jeff Allens gjeng som lærte om å bruke taueline.

Der burde jo jeg også vært, jeg har jo kjøpt meg en sånn taueline som jeg egentlig ikke skjønner bæret av ennå… Men han viste meg i hvert fall senere hvordan jeg kan montere den på meg sånn at den ikke er i veien.

Anyhow, jeg var jo medturleder så der kunne jeg ikke være. Vi skulle padle en liten tur og øve mer på de tingene vi hadde lært med kosteskaftene. Så her har vi god dreis bortover langs land.

Brua over selve Saltstraumen til venstre i bildet her. Vi skulle ikke dit nei.

Vi padlet bort til Tuv, der vi senere skulle spise middag i en jordgamme. Dere kan såvidt se røyken opp her, av en rund haug. Tuvsjyen har et flott steinalder-opplegg, skulle vi senere få oppleve. Artig å ha sett det fra sjøsiden på lys dag når vi senere kommer bort på kvelden. På Tuv skal det være funnet ni boplasser som sannsynligvis nesten er ti tusen år gamle, så her er det en del historie.

Et glimt av maten fikk vi også, en 16 kilos torsk som de nettopp hadde vært ute og fisket. Stilig.

Nuvel, skulle vi rekke noe middag så måtte vi snu i tide, og vi padlet med mer tempo tilbake.

Snart tilbake ved camp, de første er snart framme. Turen ble ikke så veldig lang, men det er alltid kjekt å komme seg på havet uansett. Nå var det lenge siden sist, så det var ekstra stas.

På Tuvsjyen var det fint, og fint steinalderpreg. Ikke at jeg har peiling på steinalderen, men.

Maten var god, og det var heldigvis påfyll. Den store torsken var blitt til fiskesuppe, som absolutt var god. Brødet var rett og slett kjempegodt.

Absolutt en flott dag på Vinterpadletreffet. Del 2 ligger nå HER, og del 3 HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)