Etiketter

Finnsætherkollen

Jeg fikk det for meg at jeg skulle GÅ en tur, plutselig. Sånn at jeg ikke plutselig har ferie og starter hele packraft 25 kg sekk-sesongen med akkurat det. Lurt å ha gått noen turer i litt oppoverbakke og uten sekk først, og så øke på. Det går an, nemlig. Finnsætherkollen liker jeg. Her kommer man ganske straks over buskasvekster, og det er havutsikt hele veien opp. Ikke minst – utsikt til Bø.

Jeg hadde ikke gått mange meter fra bilen før denne dukket opp. Er det noe slags hareår i år? Dette er i hvert fall bare en av flere jeg har sett allerede i år. Mulig det har med at de er lette å se når snøen har gått men de fortsatt er hvite.

Det var ikke allverdens til skilting av starten på løypa, men det var kloppet der stien går gjennom fuktig mark.

Egentlig har man utsikt til havet hele veien.

Her oppover skal jeg. Fin tur.

Det kom to ørn i samme høyde som meg, de seilet lenge før de forsvant videre oppover. De har nok reir ett eller annet sted i fjellsiden bortenfor, vil jeg tro.

Ja, hva er dette bildet av tro? Jo, det er Gaukværøy og Litløy, de skulle egentlig komme fram nokså markant her. Men hadde jeg ikke visst hvor de lå så hadde jeg neppe lagt merke til dem overhodet. Utrolig disig i dag – det viste seg etter hvert å skyldes den der Sahara-sanden i lufta.

Det er fint å gå tur innover her også, hvis man ikke vil like mye opp i høyden.

Noen luringer har kastet appelsinskall, de innbiller seg sikkert at det blir borte på et øyeblikk. Det er ikke helt sånn med sitrusfrukter.

Tanipa til høyre. Dit skal jeg ikke i dag. Lå fortsatt litt snø på baksiden her.

Det lå litt snø igjen oppover et par andre steder også, men ikke allverdens.

Flott utsikt innover Vesterålsfjorden, men ikke sååå bra som det pleier når det var så uklart.

Hurra! Her sto et skilt om at jeg var på Finnsætherkollen! Jeg trodde egentlig jeg skulle videre opp, men neida! Jeg kunne jo gått videre siden det var dit jeg hadde tenkt meg. Men jeg hadde aaalt for lite å drikke med meg. Tre desiliter er ikke allverden, jeg vet ikke helt hva jeg tenkte på. Men jeg var helt tom for lenge siden da jeg kom hit, så jeg fant det smartest å traske ned igjen.

Tenker det uansett er passelig så tidlig på sesongen, med null turer i føttene fra før av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)