Etiketter

Soltur på åsen

Nylig kom sola tilbake også hjemme, der Vesterålsalpene har ligget i veien en stund. Jeg satte meg i bilen og kjørte av gårde for å gå tur, men stoppet ved postkassen. Jeg kom fram til at det var direkte teit å kjøre i sola til en plass den kanskje ikke var å se, så jeg rygget opp til huset, og gikk rett opp derfra. Her er jeg oppe ved utmarksgjerdet. 

Den nye planen min gikk nemlig opp Bygdåsen, blant annet for å se nærmere på dette granfeltet. Nærmest er et hogstfelt, og så har det nærmeste av det som sto igjen ikke tålt belastninga med å plutselig få vind rett i fleisen. Det var en del nedfall der.

Men først skulle jeg oppover her. Jeg skal nå nemlig begynne å gå i oppoverbakker, og prøve å få oppoverformen også i bedring. Kanskje kunne jeg komme så pass høyt opp her at jeg kunne pønske ut hvor hen det er orrfugl har spillplass? Jeg har jo hørt den oppi åsen før, tror jeg.

Joda, jeg kom meg et stykke oppover, og var veldig glad jeg hadde skikkelige kjettingbrodder. Det var like glasert oppover her som hjemme i hagen. Det hadde ikke vært mulig uten, tror jeg. I hvert fall hadde det ikke gått bra nedover.

Artig når man kommer seg litt oppover, da ser man jo så mye bedre områdene jeg padler i. Her ser vi over til Kringelen, Kringelskjæret, Holmen og Godfjorden (østover).

Nå var jeg kommet opp den første kneika og her ser vi da vindturbinparken på Ånstadblåheia (vestover). 

Sørover var sola nå gått bak de nevnte fjellene, og fargene begynte å tilta. 

Det er akkurat som jeg kan ane et vagt minne om at jeg har sett dette før, men… Tisser haren rødt? 

Dette var ganske suspekt. Et grantre med bare toppen intakt. Jeg trodde først at det var folk som hadde vært på ferde, prøvd å ta seg noen greiner uten å ha med kniv. For det så ut som de var snurret til de var av, liksom. Men da jeg prøvde å ta nærbilde, oppdaget jeg at alle disse stedene på stammen der det hadde vært ei grein men nå sto igjen sånn «flisesnurrer», var det også hår! Eller bust, kan man kanskje kalle det. Nå går det muligens høylandsfe i marka her om sommeren, jeg er ikke helt sikker. Men noen mener det er typisk elg. Jeg synes kanskje elg er kulere, for det har jeg ikke sett så nært der jeg bor.

Nærbilde fikk jeg imidlertid ikke, for telefonen som viste over 50 prosent strøm da jeg gikk ut døra hjemme, var nå TOM. Land Rover Explore - "optimal utendørstelefon" var en ren Elkjøp-bløff.

Jeg gikk ikke helt til topps på åsen, men jeg kom meg opp i høyden og det var slett ikke verst selv om det ikke var smertefritt denne gangen.

2 kommentarer:

Kommentar - ja takk! :)