Etiketter

Førkontrollpadling i heimfjæra

Straks midt i februar, uten at februarrulla er på plass. Når det attpåtil er dagen for avreise til kontroll for å se hvordan behandlinga har gått, så er det bare en ting å gjøre – sette seg i kajakken.

Her er jeg kommet bort til Sjøhussenteret, der er en liten krok på «min» side av moloen, hvor det passer fint å for eksempel øve på rulla.

Det var i grunnen veldig fint i dag selv om snøbygene gikk rundt om sånn at man så lite av fjellene. Vannet var kjempeklart (se neste videosnutt), og snøen lå helt ned til vannskorpa. Nydelig!

Jeg hadde som antydet et lite oppdrag på denne turen, februar måtte naturligvis rulles inn. Det ble vellykket på begge sider, men jeg skulle gjerne hatt litt bassengtrening snart. Det er jo helt vanlig at jeg ruster litt på vinteren, men jeg pleier jo å få finpusset i basseng nå på denne tiden og frem mot påske. Håper bassengforbudet snart lettes på.

Det er sjelden jeg padler denne veien hjemmefra, siden det blir mer og mer by bortover. Men nå har jeg lest i avisen at dette Sjøhussenteret er kjøpt og de nye eierne vil fylle igjen småbåthavna her, så da måtte jeg jo ha et bilde. Hit padlet jeg på en av de aller første turene mine da jeg begynte å padle, og hadde pause her inne. Om en stund kan det altså hende at det er umulig.

Her har uværet tatt en del, så denne betonggreia ytterst står nå alene. Jeg hadde i utgangspunktet en plan om å padle rundt den og imellom. Men det satt så mye skarv her og åpenbart tørket seg, at jeg droppet det. Jeg ville rett og slett ikke tvinge dem på vingene nå i kulden, med å komme for nært.

Så jeg stoppet her, selv om det var kulest lys denne veien. Jo, og så var det jo medvind i retur, så sånn sett ville jeg jo helst ha padlet lengst mulig. Men jeg skulle jo rekke et fly også, så det var greit nok å snu her – men jeg padlet litt lenger ut på sundet, for å få mest mulig bølger på returen, om ikke annet.

Det var dessverre ikke allverdens, men der det ble grunnere bygde det seg bittelitt opp sånn at man kunne få lettpadlet fart i hvert fall. 

På denne vindretninga er det også en grei plass å øve ikke så langt hjemmefra, så jeg tok en stopp der og rullet noen ganger til. 

Åra til værs på dette viset (i venstre kant av bildet) er jo ikke helt etter boka, så her ble det nok knipset midt i det forsøket som gikk ad undas. Men så kaldt som det er nå så gadd jeg ikke gå ut av kajakken, jeg prøvde heller en gang til. Litt teit egentlig, for jeg hadde jo opprinnelig tenkt å øve på reentry så det hadde jo egentlig passet fint. Men nå hadde jeg rukket å glemme den planen allerede, tydeligvis.

Men februarrulla er i hvert fall på plass!

2 kommentarer:

  1. Hi nice blog. I' m planning to go to paddle next summer (if COVID makes it possible) I' ve been watching the Reine area wich looks nice to me. I really appreciate any recommendation about the place and everything usefull for that trip. I'll come with my onw gear a trak kayak and everything from BCN.

    SvarSlett
  2. If you need overnight accommodation in that area you should try Catogården. Runhild there is a local, and also paddles a kayak herself, so she for sure would have a tip or two for you. You might also check out the Lofoten Seakayak book, that's quite a good guide for a lot of trips in Lofoten. :)

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)