Etiketter

Holmsnesøya rundt

Det blir ikke padling hver uke akkurat, og det var på hengende håret denne helgen. Jeg sto sent opp, og spurte Susann om det var for sent, eller vi skulle gidde. Svaret kom med utropstegn, så det var bare å få kajakker på taket og av gårde. Vi endte med å padle i samme område som vi egentlig skulle sist, men som vi kortet litt ned på grunn av forholdene.

Glad for å komme meg på havet, et par uker siden sist nå så jeg frisket opp litt kanting mens jeg ventet på at Susann skulle bli helt klar. Men hæ, vann inn i kajakken? Aha, typisk vintergreie – trekket satt ikke ordentlig på bak. Jaja, ikke mer enn at det går greit å pumpe ut. Men hæ? Aha, typisk vintergreie nummer 2 – der satt jeg med en pumpedel i hver hånd… Det er mye mer svinn vinterstid, sånn er det bare. Ting går bokstavelig talt opp i liminga.

Dermed var det bare å gå i land og tømme kajakken før jeg kunne padle videre. Greit at jeg fant det ut med en gang, i det minste. 
Jaja, men da padler vi i retning Silsandholmen!

Klunk. Typisk vintergreie nummer 3 – sugekoppen til goproen løsnet. (Jeg som var så fornøyd med at jeg fikk festet både den og lyset med sugekopp. Den gleden varte ikke lenge.) Så den var bare å legge ned. Da var det på med hjelmkameraet på hodet istedenfor, så her skal det pusses, for jeg husket at forrige gang hadde jeg en stor flekk midt i ruta. Den skal vekk.

Silsandholmen er en 10 på skjæret-post, så den måtte naturligvis dokumenteres. Jeg klarte akkurat å komme meg over stranden uten å gå av kajakken, men da var selvfølgelig senkekjølen full av sand, så jeg måtte ut likevel, for å få den løs… Imens hadde Susann (med underliggende ror) padlet rundt holmen, så det var litt bortkastet, men. Kommer man seg over så skal man jo over, liksom. 

Det var litt trolsk stemning med lave skyer ved Hadseløya. Ganske kult.

Siden vi var sent ute droppet vi å padle rundt Skjervøyan, men padlet rundt Holmsnesøya. Der var det godt med drag i sjøen på utsiden, i grunnen som forventet. Men hadde trodd det kanskje ville bli litt mer bølger vi kunne bruke til noe, enn det var, om ikke annet så ved odden. Men neida. Idyllisk var det i hvert fall!

Siden vi var sent ute ble det ikke så lang tur i dag. Da vi rundet øya droppet vi å ta turen bort til Årnesan, og satte heller kursen i retur. Det var ikke helt føre for å padle Døcken (Avocet) i dag, den er jo kjedelig på flatt hav, men. Det var nå den som lå lettest tilgjengelig. Men jeg gleder meg til det kommer ny båt i rederiet, rask kajakk til vinterbruk! Nå er det ikke lenge til.

Selv om det ikke var sol i dag, hadde vi månen med oss. 

Her passerer vi silsandholmen, og er snart tilbake. Er ganske takknemlig for at Susann var så resolutt i dag, og bare slo til på padling før jeg hadde rukket å finne ut at jeg ikke gadd. Denne turen hadde jeg godt av, rett og slett.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)