Strengelvåg via Skipssanden til Langenes

Det nærmet seg Arctic Sea Kayak Race (ASKR), og Sissel og Truls var kommet nordover. De var allerede i gang med vesterålspadlingen, og nå skulle de sammen med Leif-Hermann til Skipssanden. Fred og jeg ble invitert med, og slo til begge to, så det ble fem stykker på tur i dag. Det meldte økning i vinden og vi var litt usikre på forholdene utover dagen, så vi satte ut fra Strengelvåg, med en bil plassert på Stø sånn at vi kunne stoppe der hvis vi kom oss dit men retur ville bli for hårete.

Flere ville samle 10 på skjæret-poster, så vi satte kursen mot Gisløyskaga først, for å få den. Det var fine forhold bortover.

Det var nå strake veien dit, og så padlet vi mot Sporholmen (bildet), og videre utover mot Bjørnen.

Der gikk vi i land en snartur, bare en kjapp tur for påfyll og denslags. Det vil si, jeg syntes ikke at det var verdt ripene å gå i land her med nykajakken, så jeg foretok en slags touch and go, bare sto uti vannet og holdt kajakken unna. Heldigvis måtte jeg ikke på do, det ville blitt litt verre å få til på den måten...

Resten av gjengen, straks klare for å fortsette videre mot Stø.

Det var ikke akkurat så mye å se på kryssingen mot Langenes (før selve Stø), men forholdene var i hvert fall greie. Selv om det var litt vind var det ikke bekymringsverdig mye. Her har vi kommet utenfor Stø, og det var heldigvis ingenting som tydet på at vi ikke ville komme oss videre til Skipssanden også.

Tracket fra Strengelvåg til Skipssanden.

Flere rakk å bli passelig sultne og slitne før vi kom dit, så det var deilig å komme fram. Vi har nok hatt varmere dager enn denne, men det var likevel fint å sitte på stranden og få i oss mat. Jeg hadde nok undervurdert litt hvor lang tid turen ville ta, og følgelig hvor mye jeg burde spise underveis. Plutselig var klokka mer enn jeg var klar over.

Mens vi satt her (det er en ganske stor strand ja!) kom det forresten en oter jumpende. Det viste seg å komme en bekk ned fra fjellet som den fulgte oppover. Ganske tørrlagt nå, men den hadde vel familie eller visste om et oppkomme lenger opp, eller noe. Jeg rakk ikke å spørre, og har uansett heller dårlig erfaring med å få svar fra oter.

Jeg hadde tatt med Gopro i dome for å ta bilder over og under vann samtidig. Jeg hadde en plan for sommeren om å ta et bilde med strand og fjell, men det er sannelig ikke lett å komponere et bilde når man ikke ser bildene før man kommer hjem, og det i tillegg er bølger sånn at vannstanden hele tiden varierer. Dette er det beste jeg fikk til denne gangen, tror jeg.

Det ble bare retur til Langenes, der bilen sto. Jeg hadde alltids klart å padle til Strengelvåg også, men det var en lite spennende strekning, og siden ASKR var like rundt hjørnet var jeg lite lysten på å ta sjansen på at jeg tok feil. Jeg skulle jo være crew, så da ville jeg sikre meg at jeg var opplagt nok til det. I ettertid tror jeg det var det smarteste uansett, for klokka ble likevel evig nok før jeg var hjemme.

Et forsøk til på kult dome-bilde over og under vann samtidig. Han til venstre kom ikke helt med, men… Ellers ble det jo ganske kult, hvis man ser bort fra at kamera speiler seg grunnet motlyset. Akkurat det får jeg dårlig til å unngå, dessverre.

Anyhow, tusen takk for kjempefin tur, hele gjengen! Skikkelig fin oppladning til ASKR med en liten sån «reunion» med noen av de faste traverne på arrangementet – og jeg trengte i grunnen at noen dro meg ut på havet denne dagen. Det er sånt man kanskje ikke helt skjønner før noen har gjort det.