Svolvær-Skrova

Det er høst, men vi har fått vær vi har hatt lite av i sommer. Så da sjansen bød seg for en tur til Skrova og samtidig slippe unna bursdagsstyr, var det bare å slå til. Dro mot Lofoten på tirsdag, padla en tur alene rundt Brottøy på kvelden, og så var det start fra Svolvær mot Skrova onsdag formiddag.

Og nei, det er ikke på grunn av den reklamen som går på tv som er filma på Skrova (som "alle" tydeligvis har sett), for jeg har nemlig IKKE sett den.

Aldeles nydelig utover, her ser vi Lille-Molla til venstre i bildet, noen holmer, og så er det Skrova som stikker litt mer opp imot høyre, samt min medpadler som tilfeldigvis nevnte Skrova her om dagen og dermed fikk selskap utover...

Jeg har ikke ordnet meg kart over Lofoten til GPS-en, men den lagret nå sporet likevel. Så har jeg sittet og holdt på i sånn fotoprogram, men i og med at jeg ikke har Photoshop (som jeg kan) heime så blei det masse plunder, så det er vel ikke helt nøyaktig her men vi ser ganske sånn høvelig hvordan ruta vår var. Vi satte ut innafor flyplassen, runda odden der og så over. Det ble litt kortere strekning uten noe som helst, enn fra selve Svolvær. (Viktig for min motivasjon og fremdrift...)

Jeg lærte en ting på turen, og det er at skarv er vriene å ta bilde av. Jeg tok en hel masse, men fotoapparatet rakk ikke å finne ut hva det skulle fokusere på før skarven hadde fløyet ut av ruta - hvis jeg ikke tok på skikkelig avstand men da blei de jo så små...

Her er vi kommet til bebyggelsen på Skrova. Vi padla "bakveien" inn, under den brua der. (Det er Lille-Molla vi ser bak brua.) Maks 5 knop sto det på et skilt der, tror det gikk bra. Her på brygga holdt noen karer på å fiksa, tror de har arbeid en stund der ja.

Denne her var shabby kul. Så helt jævlig slitent ut rett og slett, men se! De stolpene ned i vannet ser ikke så gamle ut. Kanskje noen har tenkt å fikse? I hvert fall må de da ha anstrengt seg litt for at den skal fortsette å stå, det må da bety noe?

En av innbyggerne i havnen på Skrova. Jeg kikket litt rundt omkring mens medpadler gjorde ifra seg ærendet han hadde der ute. Var en fin hage der, og litt forskjellig. Is hadde de i butikken, men ikke dra dit for å kjøpe kroneis for det er det tomt for nå.

Men selve bebyggelsen var nå ikke det mest interessante på turen, det er nå hus og folk og sånn, det har jo mange plasser. Så vi kom oss på sjøen igjen, for vi skulle nemlig padle rundt hele øya. Ellers hadde vi for eksempel ikke kommet forbi dette fyret her.

- Og dette kule berget, sånn passelig på yttersiden. Det ser kanskje ikke så stort og bratt ut, men det brune der er altså fullvoksne høymoler som vokser. (Hersens ugresset vokser altså overalt.)

Rett øst for Skrova er det et naturreservat, vi padlet innafor det. Her så vi minst en ørn heile tida, men stort sett flere samtidig. Her hadde vi straum imot, merket ikke så mye til det her men det var helt sprøtt da vi kom forbi holmen til høyre her. Det så nesten ut som fisk som hoppet og spratt, men det var straumen som laget bittesmå, sprettende bølger. Spooky og jævlig stilig. Jeg er litt skeptisk til straum men det er jo tøft å se på... Turte dessverre ikke å ta bilde, nå som jeg har bare vanlig kompaktkamera og ikke vanntett.

Så øynet min medpadler en strand på Lille-Molla, det viste seg imidlertid å være nærmere enn som så, og det var veldig bra for nå var jeg sulten.

Og for en flott plass! Her ser vi hvor vi kom inn. Så gikk det an å padle ut her til venstre i bildet - eller til høyre! Helt valgfritt.

Noen hadde helt tydelig vært her før oss...

- Utrolig vakker plass. Det var blitt ettermiddag nå, og vi hadde god tid - nå var det jo bare returen igjen, egentlig. Vi ble fort enige om å tilpasse sånn at vi fikk solnedgang og de flotte fargene vi regnet med, i løpet av returen.

Joda, her var det fint. Noe skit og skrammel etter folk som hadde vært der før og antagelig pleide å være der ofte, ikke alt var like pent men dette bordet var i hvert fall praktisk! Pannekake med blåbærsyltetøy er i grunnen bedre enn bursdagskake. :D

Og sånn så det ut på andre siden, ikke noe styggere der.

Jo, det var en herlig dag. Litt kjedelig med så stille hav stort sett hele tiden, men det var så fint alle veier vi så at det gikk i grunnen greit. Og så hadde vi jo god tid også.

Ja hva var det nå vi så innover mot her igjen... Husker vi så Hamarøyskaftet men det blir kanskje litt lenger til venstre for det vi ser her.

Her er i hvert fall båten han lå og tok bilde av, jeg ventet til den kom litt nærmere. :)

- Og da stakk medpadler av, og fulgte etter båten. (Skrova midt i her)

Det var noe irritasjon fordi båten gasset opp igjen x antall sekunder (jeg husker ikke antallet nøyaktig) for tidlig, så man bommet akkurat på hekkbølgen. Dumme, dumme båt. Vel, på flatt hav prøver man i hvert fall å ta de sjanser som byr seg. (Noen i hvert fall, jeg derimot ligger jo bare og tar bilder av det...)

Så skjedde det noe med lysforholdene, og vi så på sola at nå begynte den virkelig å nærme seg avslutningen for dagen. Det ble intenst varme farger overalt, og i grunnen så fint at jeg stadig glemte å ta bilder av alt det flotte. Det her var ikke enkelt å fange på foto, men de fargene som ble på disse tustene i solnedgangen, var bare helt fantastiske. Så mest ut som noen hadde satt fyr på det. (Heldig med så mye vann rundt, he he.)

Tuster og Lofoten i solnedgang...

Men det blei ikke noe styggere etter at sola hadde gått i skjul bak fjellene!!! Det ble bare bedre og bedre!

Vi kunne imidlertid ikke bare legge oss i ro og se på det hele kvelden, vi måtte jo komme oss over til Svolvær igjen helst før det ble mørkt. Mørkere og mørkere ble det mens vi kryssa over.

Og råere og råere lys ble det...

Det er absolutt en fordel med innlagt kart på GPSen. Vi hadde jo tracket, og da vi kom inn igjen så jeg jo hvor vi var i forhold til hvor vi hadde padlet ut ifra - men når det er ingen referansepunkter på et kart i bakgrunnen, så aner man jo ikke om man er 5 eller 500 meter ifra, på en måte... Og heller ikke er det så lett å vite hvilken vei som er hva, i farten.

Men litt febrilsk leiting/sporing etter bilene førte endelig til at vi fikk halvparten så langt å bære, så det endte godt likevel. :)

- Nei, jeg savnet verken kake, brus eller ballonger denne dagen.