Etiketter

Holmstad

På tide at padleklubben starter året syntes jeg, så i dag dro vi ut på "fellestur". Remi (fotograf her), Ulrika og jeg satte ut ved Holmstad skole i Eidsfjord, og padlet utover i noe skiftende vær.

Hele turen var strengt tatt litt så som så på utstyr og sånt... Det begynte med telefon fra Ulrika, som ikke fikk tak i kajakken sin - innelåst. Lite å gjøre med, men jeg foreslo at hun kunne ringe Remi og høre om kanskje han hadde en ekstra som hun kunne låne.

Joda, det ordnet seg. Da var det på plass. Så ringte Remi en stund etter, med blant annet noe sånt her spørsmål: "Har du gaffatape? Æ må tette et hull i båten." Jaha ja... Joda, jeg hadde jo dét. Da vi kom fram tok jeg dette bildet for å dokumentere - men fikk da beskjed om at "det der er ikke hullet".

 Dette er det aktuelle hullet. Da legger vi foreløpig ut med 1 stk dame uten tørrdrakt og 2 båter som er "gaffatapet ihop"... Lovende!

Klare for tur! Snøfnugg i lufta, blå himmel ut fjorden - vi setter kursen mot det blå.

Den nye grønlandsåra havnet på dekk - siden Remi var med fikk Inuken lufte seg i dag. Det er ikke så veldig mange gangene jeg har padlet gammelbåten, men jeg har visst vennet meg til en igjen. Inuken var fryyyktelig ustødig igjen i dag, var på nivå med første gang jeg padlet den, huff. Men så var den ikke lastet heller.

Så fikk Remi prøve den nye grønlandsåra mi, forsvant i ei fryktelig fart bortetter! Hmmm... Han påsto etterpå at å padle med den var som å bruke førstegir i nedoverbakke. Hm.

Heldigvis lager han årer nok sjøl, så han kom tilbake med den. Her med sin egen åre, og egen Inuk. Vi hadde faktisk hver vår reserveåre på dekk, så vi hadde faktisk seks padelårer tilsammen. På årefronten skulle vi være godt rustet.


Tid for ilandstigning og pause. Litt kronglete å gå iland, men her gikk det an å ta båtene over...

... for å sette seg i fjæra på denne siden, og padle videre etterpå. Vindsekk er fine greier. Fôret variant er ekstra kjekt på vinteren, da holder man godt varmen i pausene. Anbefales.

- Om man ikke ble vasket vekk av floa før den tid! Det var nære på for Remi sin del.


Foto: Remi
Så var det bare å sette kursen heim igjen. På andre siden av fjorden gikk det en snøeling, men vi padlet i sol mesteparten av returen også.

Så kom det en liten båt, og borte var Remi omtrent i det samme. Dog laget den ikke særlig til hekkbølge, så det var visst ikke allverdens. Men sånn er det med disse mannfolkene, de er veldig hektet på disse hekkene, bølgene eller hva det er.

Foto: Remi
En passiar om skiforhold og sånt mens vi krysser over tilbake til skolen.

- Så er vi oppe ved veien igjen. Kajakkene og vi har laget verdens største oterspor.

Så viste det seg (ikke her, først da man kom hjem!) at vi i tillegg til alt det andre på turen så hadde vi 1 stk dame MED tørrdrakt. Med hele glidelåsen på ryggen åpen... Det ser man egentlig ganske tydelig på bildene av meg... Det kunne blitt en kjølig overraskelse på denne tiden av året. :S

3 kommentarer:

  1. Flott tur.
    Artig å prøv ei lita stormåra,
    men den virka nu - 9km/t på gps.
    (når du padle med glidetak.)

    Gaffatape i god kvalitet er vanskelig å få kjøpt i Norge, då jeg var litt skeptisk til at det holdt. Men det gjorde det...
    Noen som vet hvor man kan få tak i skikkelig gaffatape - ?

    Og Marian - trur vi må ta klatreprinsipp og sjekke hverandre før hver tur.
    Vel er det god lufting, så du ikke blir så svett, men våt og kald blir du nok fort i vannet med så åpen drakt...

    Takk for fin tur i nordnorsk vær og landskap på sitt beste.

    Remi

    SvarSlett
  2. Det er et veldig bra forslag, Remi. Det er bare én liten hake - vi har allerede blitt enige om det der en gang før... ;) He he he

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet...
      Men jeg huksker ikkno når jeg børr...

      Er medlem i de distre's forening og de lates forbund.
      Eneste fordel er at vi aldri har møter, på den første husker vi aldri hvor/når vi skal være, og på den andre så gidder vi ikke å ha møter. :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)