Etiketter

Snøværstur til Vikøya

I dag var det padlevær. Men snøbygene kom og gikk, nærmest i ett. Her ses fra naustet rett mot øst - byge i nord, finere i sør.

- Men det var nå noen bygeskyer borti sør også.

Himmelen ble imidlertid ganske kul, da.

En annen kul ting var dette her, som holdt på å tippe meg rundt. Ja ikke sånn at det kom opp av vannet akkurat, men jeg så det nede på bunnen og ble nysgjerrig, og det er ikke lurt å strekke så veeeldig hals sidelengs i kajakk. Men det gikk bra, jeg kom (akkurat) tidsnok på at jeg hadde åre jeg kunne stoppe med.

Det var noe myk, litt hardt, som satt fast på steinen, som eremittkreps og kråkeboller så ut til å spise på. Jeg har fått det for meg at dette er sånn man finner i fjæra om sommeren som tomme skall. Ett eller annet som har lagt egg her, kanskje? Hva da, i tilfelle?

Ganske kjapt kom det en skikkelig snøeling. Her ser vi en sommerpadler ute på vinter-test-tur. Det var visst ikke så aller verst å padle om vinteren, tross snø i lufta i dag. Vinterstid er det vel så fint å padle, det er bare litt mer skummelt siden det er så kaldt. Men klart vann, klar luft, masse fugl - ingen oter i dag, men generelt ser man i hvert fall her mer oter på vinteren.

Vi droppet Verholmen, padlet bare på innsiden. Like etter vi hadde passert den, lå et par ærfugl rett bortafor oss. Så hørtes en lyd i luften, og en flokk kom flygende. De landet like foran. De var ikke helt fornøyd med at vi padlet i deres retning (det burde de nå sett litt før!), og svømte av gårde. Her ser vi noe av den neste flokken, som OGSÅ kom og la seg foran. De laget masse ærfugl-lyd, ganske koselig egentlig.

Nedsnødd kajakk... Det har lettet litt, og vi har satt kursen utover mot Vikøya. Jeg har slengt uti fiskesnøre, men fikk ingen fisk. (Bare napp.) Jævla Europris-billig-dritt, forresten, den der man skal huke krokene fast i ramlet ikke bare krokene av, men hele dingsen ramlet også av. Helt ubrukelig.

Kule furutrær ute på Vikøya. Vi padlet rundt holmen, men det var ikke noe oter å se der denne gang. Sist så jeg to stykker her.

Midtgrunnstake med snø - vistes bedre på ordentlig. På venstresiden kan man imidlertid se en "snøstripe" som har blåst fast.

En prikk i horisonten!!! Det må tas bilde av!

Prikken var ikke en prikk egentlig, det var en kul skarv på en forsnødd dings. Det er bare inni de derre kompaktkameraene at det blir til små prikker. :( (Ja, i motsetning til meg padler sommerpadleren med Inuk om vinteren. Tror min skal få ha vinterferie en stund til likevel.)

Fra Verholmen og heim er det nå lite interessant å se, bare å padle seg ferdig. Men ingen vits å sette farta opp for masse, da kommer "bremsebølgen". Kanskje ta Inuken opp av kjelleren likevel...






1 kommentar:

Kommentar - ja takk! :)