Etiketter

Vinterpadletreff Hamarøy, del 3

Du finner Del1 HER og Del2 HER.
Siste dag på vinterpadletreff hadde vi bestilt og fått strålende vær. Like strålende var ikke formen min! Men jeg spiste og ordnet meg klar, og håpet på det beste. Etter frokost fikk vi også høre det siste foredraget. Det handlet om HMS i praksis - da snakker vi altså ikke papirlefse, nei.

Jann Engstad (rivende dyktig fyr fra Lofoten) foredro tydelig, erfaring- og kunnskapsrikt, samtidig som han gjorde det hele enkelt og forståelig. Ingen briljering med fremmedord og rariteter. I den grad det dukket opp noen underveis, så kom det også noe bedre og/eller en forklaring. Veldig bra! Jeg håper de som virkelig kunne trenge et godt eksempel på å gjøre ting forståelig for folk, tok sidevis med notater.

Keep it for helsike simple. Klart og tydelig. Enkelt. Love it.

Murringen i hodet viste seg selvsagt å være gryende hauverk, også kalt migrene. Sjåføren min klarte å overbevise meg om at det kunne være lurt å innse realiteten, og ta medisin. (Sånt er ikke nødvendigvis lett å forstå når hodet ikke virker, selv om det ellers høres rimelig opplagt ut.)

Her har vi satt ut ifra Ness Camping, på tur ut til straumene. I dag var planen å spre gruppene litt mer enn dagen før da alle endte opp i samme suppe. (Det var nå strengt tatt planen begge dager, det ble bare ikke gjennomført første dagen.)

Vi som har meldt oss på kurs i sommer pluss noen til ble med Thomas for å padle en straum som skulle kunne bli rimelig heftig. Elvepadling ble nevnt som sammenligning. Nå var det bare å håpe at medisinen ville virke, for her skulle vi få en slags forsmak på kurs! Jepp.

Det var et fantastisk vær. Vi begynte med noe øvelsesgreier på tekniske saker. Med migrene engasjerte det meg lite. Men så var jeg jo også strengt tatt interessert i å padle - ikke plaske rundt rett utenfor campingen. På toppen av de tingene så syntes jeg ikke det var noen kjempegod idé å starte med ting som kunne forårsake brå bevegelser, uten oppvarming. Min HMS-ansvarlige sa nei takk. Men det er jo kjekt å ha øvelsene til seinere bruk, så de er lagret.

Omsider kom vi oss noen meter av gårde - i blankstilla. Nordkappen viser seg nesten umulig å få til å gå rett fram i blankstilla. "Det e jo dæRRfoRR du haRR senkekjØl!" påpekte sjåføren min i sånn passende hånlig tone. Jo men i svarte, på flatt vann? Den bremser jo, jeg vil ikke ha bremsen på. (De som sier at senkekjøl ikke bremser enten vet ikke bedre, eller lyver. Den gjør nemlig dét.)

Etter en liten stund med padling der vi fikk padle litt på i perioder, skulle vi ut i vannet. Ja det var meningen alle skulle det i hvert fall, men min HMS-ansvarlige syntes heller ikke det var noen god idé å hoppe i vannet på starten av turen. Så jeg droppet det og tok heller bilder. Dessuten vet jeg fra før hvordan så kaldt vann kjennes ut.

Så ble det noe hyl og rop, det viste seg selvsagt at noen hadde fått vann inn i drakten.

Så, da var det bare å komme seg i land så vedkommende fikk skiftet. Det så etterhvert ut til å kunne ta hvor lang tid som helst, og jeg vurderte nesten å gå i land selv, til tross for at jeg hadde spist og gjort alt jeg kom på.

Da det var gått omlag tyve minutter var det (evig) nok venting for min del og nå var tåken i hodet begynt å lette så smått. Så jeg foreslo at vi kunne dele gruppa siden vi uansett var mange - så ble gjort. (Det fins fordeler med demokrati!)

Hurra! Da padler vi videre! Det fantastiske været, altså, ikke til å tro. Og tenk at det var ekstremvær bare to døgn tidligere? Utrolig. Trallalaaaa, ut på tuuur... La laaalaaaaaa....

Det er kanskje ikke veldig vanlig å padle på tur med hjelm i slike fine, rolige forhold, men vi skulle jo til den fantastisk heftige straumen. Så det er ikke rart selv om du kan synes det ser rart ut. ;)

Det blir kanskje litt mange bilder, men det var så fint at det ble vanskelig å kaste dem ut. Og så er det nå trivelig å få flest mulig forskjellige med på bilder i bloggen da. :)

Men i... Det var som bare... Her var det da lite fres? *Sjekke kart*

Det skulle være her!!! Her skulle det være en heidundrande straum! Hvor i...

Vi var enige om at det var der straumen skulle vært, men at den ikke var spesielt tilstedeværende. Så vi padlet heller videre til der vi var dagen før. Der var det også særdeles rolig, men de andre gruppene var på land og pauset så det var om ikke annet god plass. Kunne det rett og slett være snuing på gang...?

Ja. Straumen snudde rett og slett akkurat idet vi kom forbi der den heftige skulle vært. Og den begynte akkurat å gå da vi kom til Ness-straumen. Den tok seg stadig opp.

Ja, definitivt. Nå begynte det å minne om straum her.

Vi kan såvidt ane hvor hen terskelen befinner seg. Etterhvert begynte pausegruppene å komme utpå de også.

Jann tok fart og padlet opp, forbi terskelen. Det tar litt tid å gjøre det, men det går.

Sigurd og gjengen hadde tydelig øvd litt før vi kom, det var god dreis på folket.

Etterhvert så smått trangt om plassen nærmest land her.

Tracket fra søndag. Ikke lange turen og heller ikke mye action, men i sånt vær  og slike omgivelser kan det nesten være det samme. Fin tur uansett!

Utrolig kult at så mange turte å prøve seg på straumpadling denne helga!

Brian like i nærheten om det trengs.

Dette bildet er med fordi det er de kuleste kajakkene som ligger på land i forkant der. ;)

Vi får ta med et bilde av sjåføren også. Nå begynte klokka å nærme seg ferdig. I dag skulle vi jo hjem, så vi måtte avslutte litt tidligere. Dumt å ikke få padle hele dagen, men veldig kjekt å komme hjem før det er sein kveld.

Vi padlet bittelitt til i straumen, men her stikker sjåføren av. Oppover? I huleste?

Jaja, kan han padle opp der så må det jo gå an. - Da kan jeg også. Her ser vi at det er grunt, så her er jeg enten på terskelen eller akkurat passert. Jeg syntes jeg sto lenge dønn i ro med sånn "padle forever"-intensitet - men at jeg kom over når jeg tok i. - GPS'n sier imidlertid at jeg padlet med 2 km/t der jeg trodde jeg sto i ro. Du verden. (Ikke akkurat vanlig marsjfart uansett nei, he he he.)

En siste runde i straumen før retur.

Jeg glemte helt å gå bort og sjekke ut gapahuken, så jeg har ikke noe godt bilde av den. Men den skal befinne seg et sted til venstre i bildet her i hvert fall... Så er den dokumentert, såvidt. Pinlig, rett og slett. Får satse på at det ikke blir siste gang her, så jeg får ordnet opp i den saken der.

Veldig bra at sjåføren har hjelm som matcher kajakken min, ellers kunne han jo ikke fått lånt den sånn uten videre. (Litt usikker egentlig på om han får låne den mer, for nå er visst setet sprukket. Tydelig dimensjonert for meg, så den ville vel si ifra.)

Så var det et slags regionmøte med noe infogreier, før vi satte kursen hjemover. Da var det flatt hav på Vestfjorden også, så jeg slapp sjøsyke...

- Jeg lurte en periode på hvordan i huleste jeg hadde havnet i komité for noe sånt, og hvordan dette skulle gå. Vi kan konkludere med at det gikk j@klig bra selv med ekstremvær (ekstrem storm fredag og ekstremt fint lørdag og søndag)! "Jeg skal aldri, aldri, aldri være med å arrangere noe igjen" har aldri vart så kort. :) Definitivt verdt bryet.

Ses neste år?

11 kommentarer:

  1. Takk for bilder og trivelige skriblerier!

    SvarSlett
  2. Takk for bilder og trivelige skriblerier!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjøl takk for besøk i bloggen og staskommentar! :)

      Slett
  3. Jeg vet ikke hvem du er, men jeg har hatt noen utrolig spennende og artige minutter her sammen med dere, mens jeg har fulgt dine språklige krumspring og malende beskrivelser. Som tidligere hamarøyværing (fra litt borti veien på Oppeid, og nå plassert i Lillesand) har jeg også satt stor pris på de flotte bildene dine - og Hamarøy er jo rett vakker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre! Tusen takk! :D
      Hamarøya er virkelig flott. Jeg har tidligere bare sett det som en transportetappe man kjører på vei sørover eller nordover, men fikk åpenbaringen i fjor da vi var på vårpadletur der. Definitivt veldig mye mer enn en transportetappe!

      Slett
  4. Hei igjen!
    Allerede da jeg en stund jobbet på Oppeid, så bestemte jeg meg for omfattende padling i Hamarøyområdet... Det har drøyd, men din reportasje får det til å krible - igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da blir det vel til sommeren! Kanskje vi ses? Jeg skal også tilbake dit for å padle mer. :) Nydelig område, også er det masse store furuer der, så det er perfekt område for å bruke hammocken. ;)

      Slett
  5. Bara att hålla med dina kloka ord: Keep it for helsike simple.
    :-) Blir så intresserad av att få paddla i dessa fantastiska omgivningar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går vei dit, så det er bare å ta turen. ;) Anbefales!

      Slett
  6. Nå først har jeg fått lest gjennom disse 3 delene fra padletreffet, og det er jo ikke noe tvil om at jeg heller skulle vært der, enn på HV øvelsen, der man tilbrakte mye tid i fjellduken. Neste år er jeg med :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi får håpe de ikke gjør det til en vane å innkalle deg samtidig som vinterpadletreff!

      Slett

Kommentar - ja takk! :)