Etiketter

Amok Draumr 3.0 og Exped ergo)

Amok Draumr 3.0 er en flott hammock. Jeg har tidligere brukt min Exped Ergo Hammock med tarp, og i grunnen vært godt fornøyd med den. Men Amok Draumr fristet, så jeg kjøpte den for å teste og så selge den jeg var minst fornøyd med.

Etter første testtur sto ikke jubelen direkte i taket, men den var nokså lovende. Jeg erfarte imidlertid at jeg måtte passe på at den ikke snurret seg under opphenging, noe jeg ikke hadde opplevd på Exped sin. Den hadde også et stoff som gnisset litt når man rører på seg, og lager lyd.

En annen ting jeg likte dårlig var at jeg skled ned i enden på den – blant annet våknet jeg midt på natten nederst i «fotposen», noe jeg var mildt sagt irritert over. Jeg sleit med å komme meg derfra.
Dette har imidlertid løst seg greit ved at jeg justerer opp fotenden litt når jeg skal sove, med «stolfunksjonen». Jeg trodde man lå flatt når man hadde alle reimene slakke, men tydeligvis hellet det litt ned i enden. Det er også viktig at rumpa kommer «over midtpunktet», på et vis.

Gjør man det så er køya fenomenal. Utsikten er bedre, ikke minst fordi man kan heve ryggen og ikke bare ligge flatt. Men det er også betydelig mer åpent på sidene. Det eneste er at myggnettingen legger seg på hodet. Det er riktignok et strikk man kan feste til noe, men jeg har ikke helt fått det til å funke. Det løser seg ved å bruke caps, den klarer ikke mygga å stikke gjennom, he he.

Borrelås holder orden på reimer og tau. Det er også veldig praktisk strammefunksjon, det er faktisk den man ser her til venstre. Man bare drar i reima for å stramme eller løsne, enkelt og greit.

Stort enklere måte å henge rundt trestammen er vel vanskelig å få til.

Det er litt dårligere utsikt med tarpen over, men noe ser man da også. Ei flott hengekøye, rett og slett.

Amok sin hammock og tarp (nederst) tar større plass enn Exped sin variant (øverst). Det er imidlertid fordi stoffet beskytter mer mot vann – fordel om man henger over høyt gress som er fuktig. Tarpen virker også mer solid.

Fordeler Amok Draumr:
Lett å henge opp - veldig
Lett tilgjengelige lommer - inkl. en til ølboksen
Solid
Stolfunksjon/justering
God utsikt
Gynger lett
Lett orden på remmer og stropper

Ulemper:
Gnikkelyd når man flytter på seg
Litt stor/tung (vs Exped ergo)
Myggnettingen legger seg på hodet
Liggeunderlaget hekter seg i lommen ved plassering
Bør henge helt (!) beint

Exped ergo hammock er også ei god hengekøye. Den er litt endret siden jeg kjøpte min for noen år siden. Også her ligger man ganske så flatt, siden den henger på tvers-ish.

Alle disse trådene på siden gjør at køya føyer seg fint etter kroppen.

Men den har altså ingen sittefunksjon, sånn som Amoken. Denne er for å ligge i, enkelt og greit.


Opphengingen skjer greit nok med karabinkrok, men den skal altså tres i huller som er laget i det flettede tauet, mens det på amoken bare er å klipse det utenpå hele tauet. Ikke riktig så enkelt, altså.
Tauet strekker seg også en del i løpet av natten – tilsvarende to hulls stramming bare i løpet av en natt uten annet enn liggeunderlaget i køya. Det er nok en del som har erfart å våkne i denne med rumpa i bakken vil jeg tro.

Myggnettingen er unna vei her. I taket på den er det stramming.

Sånn ser det ut inni Exped Ergo. Lommer her også, men litt mer slaskete enn på Draumr.

Lommen for liggeunderlaget er også litt mer slaskete, men gir også god plass til underlag. På den nye er den imidlertid så stor at kompisen min kjenner ikke hvor underlaget ligger. Merkelig endring. Lommen på min ser du ganske tydelig glidelåsen på på bildet under, der er den avgrenset.

Når det gjelder mygg er det lite som er bedre enn å være på innsiden av en myggnetting mens mygga er på andre siden. (Du har vel alltid koffert med i skauen, du også?)

Absolutt en god hammock, selv om jeg foretrekker Amok av de to til mitt bruk.

Fordeler Exped Ergo:
Behagelig å ligge i
Tarpen kan monteres "kokongaktig" rundt hele
Tar mindre plass enn Amoks Draumr
Myggnetting holdes godt unna trynet


Ulemper:
Man må sette seg opp for å se noe særlig rundt
Ingen sittefunksjon
Tauet strekker seg etter en stund, så den siger
Liggeunderlaglommen på den nye versjonen er enorm
Mangler ølbokslomme

8 kommentarer:

  1. Gleder meg til å prøve min når den kommer. Mange fridager i påska, så det blir vel ei anledning eller flere. Skal bli interessant å se om jeg vil selge Expeden, eller om jeg velger å beholde den også. :)

    SvarSlett
  2. Jeg tipper du beholder den, for da har jo du to og jeg bare én.

    SvarSlett
  3. Prøvde Draumr i helgen og slet også med at jeg skled ned i fotboksen, men det var et større problem at køyen fikk en slags oppned banan form hvor midten var det høyeste punktet og fot og hodeenden var lavere. Jeg forsøkte å stramme begge stroppene, men strammet jeg fotstroppen (for mye) så brettet fotenden seg nedover (stol?), og kom ikke oppover slik jeg forstod deg. Strammet jeg overkroppstroppen så skled jeg ned i fotboksen. Mulig man må ha perfekt justering for å ligge flatt. I tillegg opplevde jeg at liggeunderlaget forsvant gjennom hullet i bunnen,men det kan være fordi jeg egentlig brukte et litt for smalt underlag. LW er i bestilling.

    Har du noen gode justeringstips?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det kanskje varierer litt etter hvilken kropp man har også. For meg var det bare å stramme litt, så funket det.

      Hører større personer enn meg har erfart problemer med at den "knekker" når man strammer opp litt, om man har Exped 7 underlag, men at det funker bedre om man har Exped 9. Det er et problem jeg ikke har merket så mye til selv.

      Nå har jeg ikke brukt den siden i høst så jeg har det ikke friskt i minnet, men jeg mener at jeg strammet litt på overdelen, og så strammet jeg litt mer på underdelen, så funket det for meg.

      Slett
  4. Tauene som en skal bruke til å henge opp ergo hengekøyen er jo håpløse da de strekker seg ganske mye. Har laget nye av tynne stropper som ikke strekker seg. Mye bedre, og en trenger ikke å klatre opp I trær for å komme høyt nok.
    En annen ting, det er feil på veldig mange ergo hengekøyer desverre. Den Nye typen med det store kammeret skal ha noen strikker/tau inni for å holde liggeunderlaget på plass (opp mot kroppen). Dette mangler I mange av disse og dermed så ligger bare underlaget I et stort rom og ikke fungerer I det hele tatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sier du det! Det forklarer kanskje den merkelige saken med kompisen min sin hengekøye. Da må han lete etter fester inni, evt. reklamere.

      Slett
    2. De har sluttet å produsere disse og importøren er tom, så det blir å reklamere eller sy inn strikker selv. Jeg digger hengekøyen, så det blir å sy inn strikker selv for min del.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)