Etiketter

Ei natt i midnattsola

Det var ikke så mange netter igjen med mulighet for å telte i midnattsola. Det lå skyer ut mot havet, dermed dårlige muligheter i natt også. Men det lå jo uansett an til å bli flotte farger...

Ett av stedene jeg hadde vurdert var Bufjellet ved Nykvågen, men det er naturreservat og jeg trodde ikke her var lov å campe. En sjekk i forskriften avkreftet imidlertid dette, delen av reservatet som ligger på Langøya dekkes ikke av forbudet, og jeg tenkte uansett å legge meg utenfor reservatområdet.  Da blir det tur!
Jeg var seint ute, dro hjemmefra først mot midnatt. Her har jeg stoppet i Auenfjorden for å ta dette bildet. En fin kjøretur mot Bø var en god start på turen, som denne gangen skulle gå til fots.

Jeg parkerte oppe på Sandvikhalsen. Herfra er det ikke så langt videre opp til knallutsikt, men sola var nedi skyene da jeg kom fram. Æsj. Jaja, dette ville bli fint uansett. Jeg pakket sekken som jeg skulle prøve for første gang, med telt, sovepose, liggeunderlag, dunjakke og litt drikke.

 ÷
Mens jeg pakket kom det første glimtet av sola opp over skypølsa ute i havet. Hurra!

Jeg gikk litt lenger opp på fjellet enn jeg hadde tenkt først, rett og slett for å komme litt unna eventuell bilstøy. Det var dessuten mye stein (selvfølgelig), så det var ikke helt enkelt å finne teltplass. Men jeg trengte ikke store plassen, så det løste seg greit. Jeg var imidlertid glad jeg hadde sett instruksjonsviedoen, sånn at jeg husket å feste en av bardunene til ryggsekken, for den lille vinden som var tok godt tak i teltet. Mye vindfang.

Dermed kunne jeg sovne til denne utsikten! Full åpning på Hilleberg Rogen. Det er vel første gang faktisk, at jeg sover i denne nye utgaven. Har hatt det med før, men da sov jeg i hammocken. Som vi ser er det to muligheter for å rulle opp ytterteltet. Akkurat det er litt tricky, døren ramlet lett ned.

Soveposen Huldreheimen fra Helsport har jeg hatt i noen år nå. Det er en god sovepose med mange fine detaljer. Til og med en lomme inni posen der jeg kan oppbevare mobilelefonen! Det fant jeg nylig ut da jeg leste en test... Hadde hatt den i mange år før jeg fant det ut, he he. Men den er nyttig, jeg har "mistet" telefonen inni posen noen ganger før, ja. Slutt på det nå.

Rogen har to utganger, her er den andre med bare én rullet opp. Trehyrna i utsikten er slett ikke så verst, flott fjell.

Klokken ble halv tre før jeg sovnet, veldig seint til meg å være, men jeg konkluderte med at det definitivt var verdt det. Takk til Elisabeth og andre som pushet på for at jeg skulle komme meg av gårde.

Jeg sovnet med midnattsol inn den ene døren, og våknet med sola inn den andre. Det var akkurat som jeg håpet. Plutselig kom det to turgåere rett inn i utsikten min, jeg hadde visst teltet litt nærmere stien enn jeg var klar over. Men det gjorde i grunnen ingenting, det er ikke akkurat folkevandring opp her.

Fortsatt fin utsikt mot havet også, som var litt mer ensfarget blått i dag.

Nå følte jeg meg litt som disse folkene på Fjellforum som driver og telter i steinrøyser hele tiden. De pleier nok å gå litt lenger enn meg da, men. Angrer ikke på at det ble rødt telt, jeg synes det gjør seg godt på bilder.

Utsikt helt bort til Hovden, der sto vindmølla stille i dag.

Her med utsikt til Trehyrna, og vannet nedenfor der jeg har bilen stående.

Jeg pakket ned ringene, og la sekken ved stien. Når jeg først var her så måtte jeg jo ta en tur opp på toppen også. Flott utsikt ned til Spjøten.

Her står bilen, og så er det utsikt ned til Sandviksanden. Flott strand.

Nykvåg og Hovden.

Er dette kanskje ei Reinrose? Området har spesiell vegetasjon, veldig alpint landskap selv om det er så kloss i havet.

Disse fjellfolk-bloggerne er så flinke til å ta bilder med seg selv på, så jeg måtte ta frem selvutløseren og ta et sånt bilde jeg også. Så her er jeg, med nysekken på, traskende på stien.

Flott orkide, de så ut til å være på den siste blomstringen. De fleste var blitt litt shabby nå. Det samme med det jeg tror kanskje er reinrosa også, de fleste sto nå med frøstander.

Ikke helt typisk meg å finne ut at jeg skal telte her.

Mange fine detaljer å se underveis.

Jammen var det teltere nede ved Sandviksanden også. De hadde jeg da ikke sett i går kveld? Var det jeg som var for trøtt til å se dem, eller kom de enda seinere enn meg? Det forblir nok uvisst. Ikke er det nøye heller.

Turbilen og Trehyrna.

Jeg tok turen til foreldrene mine for å spise frokost og gå på do, traff på disse her underveis. Svaneunger er såvisst ikke stygge.

Hjemme (hos mine foreldre, ikke meg) var den faste billa kommet på plass i skogskjeggen. En gullbasse, hvis jeg husker riktig. Det er ei kjempefin, nokså stor bille, som går i grønt og lilla metallic. En bil i den fargen hadde gjort seg.

Nuvel. Det var ikke rare turen det ble, men jeg fikk blant annet testet gåstavene som jeg kjøpte i ferien i fjor, men som har blitt lite (ingenting?) brukt. Med sekk var det veldig kjekt, for da var det mindre fare for overbalanse og diverse forstrekninger. Jeg berget meg også unna en skikkelig overtråkk ved å kunne hive tyngden på staven istedenfor foten en gang, så dette tror jeg at jeg skal fortsette med.

2 kommentarer:

  1. Honnør for stadig flottere bilder!!
    Jeg lovet å sende nabovarsel...
    Fra 5. august er vi (norske og tyske venner) på plass i området, og vi skal padle og ha fjellturer på Andøya og i Vesterålen. Vi har Gavelen som "base".
    Vi ses kanskje :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. :) Artig du kommer hitover, håper dere får et flott opphold i området, både til lands og til vanns. :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)