Etiketter

Steigen 2017 - 2 - Engeløya til Trolløykalven

Fra Nordskott hadde jeg kjørt til Engeløya, og lagt meg til å sove i bilen på en utkjørsel. Ikke at jeg har noe imot å bruke campinger, men når de ser ut til å være en flat slette uten noe annet enn telt og campingfarkoster stappet tett ihop som på Røssøya, så står jeg over.

Jeg hadde lyst til å padle ut fra nord på Engeløya og så sørover i Skjærgården, men var litt usikker på hvor hen det var gunstig å sette ut. Men som nevt i forrige episode (som du finner HER), så heiv jeg meg på hjul da jeg så to kajakkbiler komme kjørende, og så ut for å ha en plan.

De var tre stykker, og det var et fint sted de hadde funnet for å sette ut. Her skulle det gå greit å sette fra seg bilen for en dag eller to.

Noen hadde åpenbart tilbragt natten her også, noe jeg noterte meg til senere.

De andre padlerne inviterte for såvidt til å være med dem, men mens de hadde nærmest ingenting med seg, hadde jo jeg det aller meste, i tilfelle jeg skulle finne på ett eller annet jeg ikke ennå hadde tenkt på. Så det ville bare blitt stress. Jeg regnet også med at jeg hadde planer om å padle litt lenger enn dem i løpet av dagen.

Så jeg padlet heller alene en stund etterpå selv om de var trivelige folk, og fant forskjellig å se på. For eksempel en sjømus som var død, men for så kort tid siden at både pigger og farger ennå var intakt. Artig, for det har jeg bare sett på bilde tidligere.

Strender var det mange av her også, blant annet fant jeg denne som det var litt størrelse på. Her må det jo være flott når sola står på. Noterte meg dette også som et fint campsted for senere anledninger - ja, det sto forsåvidt et telt her nå også som bevis på at det er det.

Mens jeg lå og kikket på stranden kom det en padler i motsatt retning. Også dette en solopadler, som la kursen et stykke utenfor meg.

Fjellet (Eldtinden)  ble enda kulere når man kom tett på, spesielt her på yttersiden.

God utsikt over til Lofoten i dag, med Skrova og Lille-Molla. Uvant sted å se det fra, men likevel lett å kjenne igjen.

Fjellet endret litt karakter når man padlet videre rundt foten av det. Plutselig kom det fram en bredere fjellvegg.

Jeg satte kursen over bukta, stranda her inne så jeg i går. På ett tidspunkt kom det to padlere bak meg, men jeg så aldri hvor hen de ble av. Mulig de padlet inn til Bøstranda. Som vi ser er det kortermetpadling i dag også.

Bøstranda var ganske stor da, det vi ser her er bare den ene enden.

Den ene campingen fra i går,  som ligger rett ved Batteri Dietl som ligger på Grådusan. Ikke sånn med ansatte, toalettbygg og sånn, mer ei mark som var ordnet sånn at "her kan du campe istedenfor overalt ellers", og så kunne man betale med Vipps.

Rett over bukta var det et fint sted å gå i land for et lite ærend, her var det i grunnen ganske fint. Men jeg skulle jo padle et stykke, så jeg ble ikke så lenge likevel.

Her ser vi litt av Batteri Dietl fra sjøen. Jeg hadde egentlig ikke peiling på hva det var for noe, men det høres jo både tysk og militært ut, så jeg antok at det var noe fra krigen. Det var det så absolutt, skulle det vise seg.

Enda flere padlere. Tre forskjellige grupper hadde jeg altså sett til nå, og flere skulle det bli.

Litt lenger fram fikk jeg se området jeg hadde håpet å finne et sted til hengekøya dagen før. Det var en flott kjøretur langs fjellet her, dessverre var de fleste utkjørsler opptatt allerede da jeg kom, litt for seint på kvelden.

Små fine strender fantes det strødd overalt her.

Også i dag stusset jeg over hvor det ble av fuglene. Det var bare måker, tjeld og terner jeg ikke klarte å holde tellinga på. Ikke en teist å se. Ikke ender. Etter hvert så jeg ørn heldigvis, og en enkel skarv, men jeg lurer på hvor de andre fuglene blir av. Heldigvis veide det litt opp seinere, at jeg fikk se et par steinvendere og en enkeltbekkasin. Jo, og så en uidentifisert rovfugl som ikke var veldig stor, den så jeg mens jeg pakket i kajakken.

Plutselig så jeg ei strand der det kunne passe ypperlig å gå i land for en matbit og se på kartet.

Hm, nå ble det litt tåkeaktig over i Lofoten. Ser definitivt ut for å være noe på gang der borte.

Halvveis inn til stranden oppdaget jeg at et par andre padlere også var på tur dit samtidig. Søren. Jaja, jeg gadd ikke endre på min plan av den grunn. De andre hadde visst bestemt seg for å campe her, og var tydeligvis redde for at jeg tenkte det samme, ut fra farten på teltoppsettinga å dømme. Har aldri sett noen gjøre det så raskt før, godt mulig de hadde et sånt som setter seg opp selv.

 Jeg tok heller bilde av denne kule blomsten enn de lynraske teltoppsetterne.

Det ene kule fjellet fra i går viste seg å se litt annerledes ut fra annen vinkel. Kul kontrast med den grønne sletten og så de bratte bergene.

Jeg padlet videre fra den lille stranden, og fant etter hvert en mye kulere strand. Denne binder Trolløya og Trolløykalven sammen, i hvert fall når det ikke er flo.

Her måtte det da gå an å campe? Jeg nekter å padle videre fra noe så kult.

Inne ved stranden fant jeg verdens minste, og hissigste eremittkreps. han var kul, litt sånn flekkete på en måte.

Jeg tok turen opp på Trolløya for å sjekke utsikten, og om det kanskje var et kult sted å campe på. Derfra så jeg bort til stranden med de andre på - den lille, gule (knallgul faktisk) prikken er teltet deres. Mitt sted var kulere.

Jeg likte dette stedet, her var det mange detaljer å se på.

Strand var greit å legge kajakken på, men jeg måtte nok få den opp i steinene for å være trygg når det ble flo. Tidevannet var helt feil timet for min del, med nokså fjære sjø hver gang jeg skulle slå leir eller sette ut... Lite å gjøre med det, ikke aktuelt å snu døgnet siste uka før jeg skulle begynne på jobb igjen.

På turen opp fant jeg ut at bærsesongen omsider er i gang. Krøkebæra var imidlertid ganske liten.

Men multene var flotte, og mange var også modne selv om det var aller mest kart ennå. Heldigvis hadde jeg telefonen med meg i en boks, så jeg hadde noe å plukke i ved å stikke telefonen i lommen.

Joda, utsikten var flott her ute.

Men det var litt langt å gå fra kajakken opp hit, så jeg tok turen til Trolløykalven og tenkte heller campe på den hvis det var mulig. Det ville også gi bedre utsikt ut mot Vestfjorden, regnet jeg med.

Det slo til. Jeg slo opp teltet på toppen av Trolløykalven, med god utsikt i alle retninger egentlig.

Det er et par ting som er irriterende med Rogen-teltet, dette er den ene. Når man ruller dørene opp for å få god utsikt, så har de lett for å ramle ned igjen, delvis.

Det ble selvfølgelig brøskive med multer på til kveldsmat. Jeg så ingen grunn til å sløse med selve brødskivene...

Vestfjorden lå flat og lokket.

Det var mange fine planter her ute, og disse her sto faktisk i blomst nå.

Det var et helsikes liv å få kajakken opp, og reparasjonen var allerede gått til helsike. Har nok ikke hatt nok heft for gelcoaten, må pusse mer neste gang.

Litt tungvint med kajakk nede på stranden og teltet på toppen av øya når ting skulle hentes.

Men med denne utsikten var det definitivt verdt det.

Definitivt.

Det ble en flott kveld her oppe. Det var mye insekter her, så jeg holdt meg i teltet, eller påkledd med myggnetting. Til og med veps dukket det opp etter hvert! Den ville inn i teltet, av en eller annen grunn. Takk og pris for myggnetting.

Denne flua som kom inn i teltet var rar. Den var litt hopp- og sprett-aktig. Litt flat, på en måte. Mener jeg har sett sånn flue på død fugl. Åtselflue? Synes i hvert fall den er litt ekkel. Den ble raskt pælmet ut av teltet.

Jeg hadde nå oversikt over alle båtene inn og ut Vestfjorden. Men det var i grunnen ikke så mange. Denne kom nærmest, og midt i solnedgangen.

Disse er jo ganske så kule. Ifølge en sjekk med Facebook er det antagelig Cerianthus lloydii - sylinderanemone heter den da på norsk, ifølge boka mi (Dyreliv i havet).

Her ser du det kuleste, når den trekker seg inn i tuben.

Jeg har hatt verre dager enn denne.

Dagens rute ble sånn her, med et lite hint om neste dag med det samme. Den som leser får se.

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder. Mye flott natur. Og fin reportasje om padleturen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. :) Hyggelig at du besøker bloggen forresten. :)

      Slett

Kommentar - ja takk! :)