Etiketter

Vinterpadletreffet 2018 - del 2

Klart for en ny dag på Vinterpadletreffet på Offersøy. I dag står det ulykkeshåndtering og straumpadling 2 på programmet for min del. I forrige innlegg glemte jeg å nevne hva annet som sto på programmet. Vi tar litt mer om det nå.

Fredag var det foruten navigering som jeg selv var med på, mulighet til å få personlig trener, Alf og Tove hadde rigging av kajakk og vedlikehold og reparasjon av tørrdrakt. Det var også tauesirkus og straumpadling nivå 1 og 2.

Første workshop på formiddagen lørdag var ulykkeshåndtering. Yogaen var psykotidlig så den ble ikke vurdert en gang, andre ting jeg kunne valgt var padletur, matkurs med fjæras 3-retters meny, lek og læring i brott og padlesirkus.

Ulykkeshåndteringa var bare teori denne bolken, pluss praktisk øving på hjerte- lungeredning. Det er like nyttig hver gang å få oppfrisket det. Ikke minst er det jo forebyggende, da får man forhåpentligvis ikke bruk for det - akkurat som det sjelden regner om man har husket å ta med paraply... Det kan man jo i hvert fall innbille seg.
Bildet over er for øvrig en huskelapp. Surre termos inn i liggeunderlag er jo egentlig helt opplagt, likevel har jeg ikke gjort det på permanent basis. Det skal gjøres. Trekkspillunderlaget bak der var også lurt, sånn vil jeg ha.

Turgruppa kom seint i land, men hadde hatt det kjempefint med både oter og hval som innslag på turen.

Ikke så rart man gir blaffen i klokka da, og drøyer det med å gå i land.

Men sjauing av kajakk kommer man ikke unna, det må til uansett.

Etter at alle hadde fått i seg lunsj, var det tid for straumpadling. Det var nemlig så mange deltakere på ulykkeshåndteringa at den praktiske biten måtte deles i to. Det er jo supert at så mange vil lære mer om det, men det medførte at jeg måtte vente til søndag med den praktiske biten. Så her gjør vi oss klare til en runde straumpadling i Heststraumen - skulle være nivå 2 men det er nok å ta hardt i. Vi var uheldig med månefasene eller noe i år, tydeligvis.

Værmessig var det jo ikke noe å si på forholdene.

Noen tok sin egen vri på utsetting.

Men det var omtrent straumstille da vi kom. Padle opp gikk uten å svi av en halv kalori, egentlig.

Brian hadde fått seg flunke ny åre i ekspressfart fra Celtic. Han var fornøyd med den ja.

Mens vi venter på at straumen skal ta seg opp. Det gjør den heldigvis.

Padling er jo artig nesten uansett.

Litt straum etter hvert, men ikke akkurat stri som de foregående årene. Men nok til at man fikk testet forskjellig. Jeg tror omsider (for såvidt, igjen) jeg fant et vesentlig clue med straumpadling. Hvis jeg nå får ting til neste gang, så har jeg knekt koden. (Men det pleier jo være litt annenhver gang, hvorvidt jeg skjønner bæret eller ikke.)

Straumpadler i solnedgang.

Sånn holdt vi nå på. Litt oppstraums, litt medstraums, kryssing over, att og fram.

Ikke helt enkelt å peile seg inn der man skulle når man ikke helt visste hvor man skulle var hen, men det var lite kollisjoner til å være så pass mye folk som padlet alle mulige veier samtidig.

Her fant jeg meg et hjørne for snikfotografering.

Kø.

Fotograf dukket opp på land etter hvert.

Omsider hadde det tatt seg opp så pass at det ble utdelt oppgaver. Krysse her, krysse der...

og her.

Men hva er det der? En sjåfør på broa? Tid for retur allerede?

Under bro-bilder er alltid kule, det blir liksom en form for innramming.

Nå var det rett og slett begynt å bli nødvendig å ta litt i for å komme seg opp, men det var fortsatt fullt mulig. Ikke på grensen til ikke å klare det en gang. Tror vi må ta oss en tur hit senere med mer fres.

I år var Runhild også med, hun sto for grytidligyoga og matkurset.

Nei, det var nok på tide å komme seg i retur nå, merkbart kjøligere når sola har gått bak fjell også.

Bare en ting gjensto nå - marsrulla. Runhild tok heldigvis på seg å dokumentere. Kjekt å ha den i boks, særlig med tanke på at helgen etter skulle vise seg å bli padleløs grunnet småsyke.

Om kvelden var det havets festbord, buffet med både varm og kald mat. Her var det mye gode greier, det er helt sikkert. Artig å kikke på andres tallerken på sånne buffeter, ulike kombinasjoner fra samme matbord.

God stemning var det også.

Nærmere 70 deltakere i år inkludert crew, det betydde nokså fullt lokale. Det er jo kjempestas at så mange vil være med på treffet, selv om det dessverre innebærer at jeg ikke rekker å hilse på alle.

Denne tallerkenen tok visst kaka. Bokstavelig talt, som noen kanskje ser. Ut fra reaksjonene å dømme så er det visst ikke helt vanlig å forsyne seg med brownie samtidig som torsketunger, hvalkjøtt og reker... Nuvel, godt kan jeg forsikre om at det var.

Men best av alt var egentlig lotteriet - for jeg vant meg en tørrdrakt! Ikke helt til å tro, men joda. Virkelig. Hurra!

Vil du lese om de andre dagene, så finner du dag 1 HER og dag 3 HER.

2 kommentarer:

  1. Straumpadling er gøy. Og nyttig å har erfaring med. Synes i grunnen at man rett så det er kommer ut for straum. Ihvertfall der jeg ferdes. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy når man skjønner hva som foregår. Men det rekker jo jeg ofte å glemme til neste gang... Har ikke så mye av det her.

      Slett

Kommentar - ja takk! :)