Grunnkurs for klubben, kjempegøy

Dag 1
I vår har klubben hatt grunnkurs. Det ble lagt opp til to ettermiddager og en hel dag, for å få repetert og reflektert imellom øktene. Det ble fire stykker på grunnkurset, i tillegg benyttet tre av medlemmene våre anledningen til å være med for oppfriskning. Det ble en flott gjeng – været ble jo også kanon! På flere vis, skal vise seg.

Her er nesten hele gjengen, inkludert assistenten min. Første ettermiddag gikk mest på å bli kjent med utstyret og trygg på vann og kajakken.

Selv om været var kjempeflott og varmt i lufta var det ennå kaldt i vannet. Det måtte litt oppvarmingsøvelser til innimellom, og jeg måtte legge om litt på planen for at ikke folk skulle fryse fordervet. Men det er fint at det er kjølig i vannet, det er jo nyttig å vite av erfaring.

Egentlig synes jeg disse oppvarmingsøvelsene er utrolig teite og jeg hater dem alltid når jeg blir pålagt dem selv. Men de funker, så da får man bare benytte seg av dem likevel. Men sorry, på en måte.

Vi holdt forresten til på Holmstad, nedenfor skolen der.

Litt balanseøvelser hjelper også på å «bli kjenning» med kajakken. Denne gjengen tok det meste på strak arm, og strakk strikken passe langt. (Noen ganger litt for mye så det ble et plask, men det er jo også fint å erfare - så det er også passe, likevel.)

Siv har dere kanskje sett i bloggen før, hun var også med på kurset.

Herlig avslutning på denne ettermiddagen.

Dag 2
Andre ettermiddag, oppvarming. Mer balansetriks og entring av kajakk - nå plasket de i vannet rett som det var. Veldig bra! Det ble færre plask etter hvert som de fant ut av ting.

Straffen for å få ting godt til var for øvrig å få nye utfordringer, som for eksempel «kiss the bow». Gikk glatt det også, bortsett fra at kajakken ble «litt» framtung.

Vi kunne hatt verre omgivelser enn dette. Men snøen i fjellene antyder jo hvor kjølig det er i sjøen.

Kameratredning er det jo en del ulike varianter av. Vi viste flere, men konsentrerte oss om heelhooken. Gjøres den riktig så er den ganske så lett, og funker fint med årepose også.

Yes! Den fiksa vi knallbra!

Hele gruppa på ett bilde Det var ørlite vind i dag, og avdrift, så her nærmer vi oss fjæra.

Men likevel ble det nok en fin ettermiddag på havet.

Fortsatt svinkaldt i havet, og derfor pauser på land innimellom.

Veldig så fint oppstilla de var her. Mulig det er ei samling uten flåte, det husker jeg ikke.

Støttetak er kjekt å kunne, de ble øvet inn med full innsats!

Litt pauser innimellom.

Omsider oppdaget fronten at noen har ramlet av lasset bak, og kommer tilbake. Ikke lett bestandig når man er helt fremst, å følge med om den bakerste er med.

Tove fant kult iskrystall flytende. Det er ikke sommer ennå, selv om det kan kjennes sånn ut i lufta.

Dag 3
Tilbake til kanonvær. Til dag 3 når vi egentlig skulle på tur en hel dag, fyre bål og greier, ladet værgudene alle kanoner. Det meldte stiv kuling og masse nedbør. Nå fins det alltids et sted det kan padles uansett vær, men så var det å finne et sånt sted innafor felles kjøreavstand... Det var litt verre.

Foto: Tove Fredheim Hansen
Før vi setter ut går vi gjennom oppgaven de hadde fått på epost i forkant - vurder noen steder ut fra værmelding og kart.

Forholdene ble ikke helt som meldt overalt, men mye kunne man også ha forutsett.

Jeg sjekket med noen som hadde holdt kurs her før, og kjørte til og med og sjekka på morran. Det så helt ypperlig ut, for en tur utover fjorden. Det var det ikke lenger da vi kom - det var sterke vindrosser, og bølger med hvitt på fra nærmeste odde omtrent. Ingen langtur akkurat, men det er jo ypperlige forhold for å øve på å manøvrere kajakken i vind, lære å bruke senkekjølen og så videre.

Det fikk de da også gjort. Men det var ikke bølger her vi var i le, bare vindrosser. Så ingen velta - kjedelig. Jaja, det betyr vel at de fikk ting til, og det er jo bra.

Fortsatt god stemning.

Litt padling hit og dit, sveipetak satt stort sett som et skudd - men kanting var det relativt dårlig med, siden vindrossene var kraftige og kom brått på. Forståelig.

Etter en stund løyet det litt, og vi padlet en tur utover for å slippe oss ut i vind og bølger, og teste litt innover. Men da var det egentlig løyet litt i overkant, så det var ikke så mye bølger likevel.

Men det gikk nokså fort innover likevel.

Pause lengst inn i bushen, for mest mulig le. Frem med fjellduker! Varm mat og gode greier.

Foto: Tove Fredheim Hansen
I dag var det skikkelig kjekt å ha fjellduk.

Her ser det jo nesten ut som de holder på med noe slags fjellduk-danseoppvisning. Artig bilde!

Vi kortet ned på denne dagen til halv dag, og så kjører vi på med en ettermiddag til senere, heller. Det var ikke ideelle forhold for det som sto igjen på lista over ting vi skulle gjennom, rett og slett. Men for i dag, greit nok.

Fortsatt god stemning! Flott å ha en så positiv gjeng på kurs, spesielt når været blir sånn som dette. Ingen sure miner noe sted.

Dag 4
Siste ettermiddag. Det var selvfølgelig akkurat litt mer vind enn jeg hadde planlagt, så de fleste kom ut av bilen med et passelig vantro ansiktsuttrykk. - Skal vi padle her? Nå? Men etter hvert ble det litt mer sånn her, smilet kom fram når det det meste gikk greit å få til.

Vinden løyet også litt før vi kom oss utpå, men ikke mer enn at det ble fin øving på å komme ut fra strand, øve støttetak på tvers og styretak innover.

Skuffende lite velting.

Vi satte etter hvert kursen mot Åserøya. Noen ting er greiere å øve på i le for vinden.

Straks framme!

Sideveis forflytning, styretak foran og kombinasjoner. Det gikk fort framover med stilen etter hvert som de prøvde de ulike teknikkene.

Før retur til stranda tok vi en liten pause på land for påfyll, sånn at vi skulle være opplagte til returen.

Det kom ikke noen sterk eling, så det ble akkurat passelig på returen. Ikke alle har kajakker som er like enkle å hanskes med, så det var i grunnen greit.

Vel tilbake på stranden. Det ble i grunnen en flott ettermiddag, i mitt favorittvær. Skyer blandet med blå himmel digger jeg.

Floating! Gøy!

Vel gjennomført kurs! Ikke alle kunne i dag, så det blir nok en ettermiddag til senere er meningen, men de første har nå fått våttkortet, og noen er «ferdig oppfrisket».

Fabelaktig gjeng, veldig bra jobba folkens. Takk for turene, håper vi treffes på havet ved flere anledninger.