Etiketter

Når Kjeøya blir til Rinøy

I dag var det satt opp padling fra Taen, tenkte en tur til Kjeøya ville bli fint om det var klarvær i dag. Men da jeg kjørte hjemmefra litt utpå dagen, akkurat før det var helt for sent, så det ut som det var skyer den veien? Fysj. Men ingen hadde meldt at de skulle være med, så da var det jo null problem å ombestemme seg – jeg svingte bilen over brua, og satte kursen mot Lødingen Vestbygd. Som vi ser rakk jeg akkurat lyset der ute. (Her har jeg akkurat kommet på land igjen)

Det var jeg ikke helt sikker på underveis, men da jeg kom til Innerfjorden ved Kanstad slo himmelfargene imot meg. Ja, nesten bokstavelig talt som å få et slag i magen, det traff meg skikkelig. De som kaller dette for mørketid kan ryke og reise for min del.

Det er nemlig fargetid vi har, basta. Riktignok er det nokså mørkt de dagene det er skyer i veien, men det sletter vi raskt fra minnet så snart en sånn her dag dukker opp igjen. Det er de som teller. Dette er altså dagen etter vintersolverv, såvidt det var.

Jeg satte ut litt lenger bort enn jeg har gjort før, siden det var flo så gikk det fint. Synes du baugen på kajakken ser litt fremmed ut, så er det nok fordi jeg tok med Inuken denne gang. Det var på tide å få luftet den igjen, stakkar. Ikke minst var det på tide å få øvet litt balanse igjen… (Glad jeg ikke kom på at den bare er 50 cm bred.)

Innover Hestfjorden ser vi at det skyer til ut mot Vesterålen.

Rinøy! Jeg vil tro dette blir årets siste post? Vi får se.

Litt vantro her - har jeg virkelig klart å få både rett horisont og hele hodet med i bildet? Virkelig?

Om denne drakten ser litt fremmed ut, så kan det være fordi den testes for første gang. Det er første gang jeg har drakt med hette, det var i grunnen veldig ok i dag. Materialet er vel det samme som i den gule kyllingdrakten jeg har padlet med, så jeg tror jeg kommer til å like den. Lomme på hvert erme tror jeg også at jeg kommer til å sette pris på. Den gule er ikke utslitt på det viset at den ikke lekker ennå - men den begynner å se for jævlig ut. Delaminert, og borrelåsgreiene har løst seg så opp at jeg hele tiden får tråder og sånt i glidelåsen. Så, på tide med ny av samme sorten - bare kulere, og på bra tilbud siden den var en gang brukt.

Fargetid! Fortsatt innpå fjorden, Rinøy rett fram.

Jeg padlet ikke så langt ut forbi lykta på Rinøy, for det ble bølger der ute. Det var jo fint å få kjent litt på det i Inuken igjen, men jeg bør nok øve mer sammen med andre folk før jeg drar noe langt ut med denne. Uvant!

Det var så pass at jeg et halvt øyeblikk lurte på om jeg kom til å tørre å snu, men så kom jeg på at hvis ikke jeg gjorde det så var det ganske langt over Vestfjorden. Så det var nå bare å snu, og jeg fikk litt småsurfebølger inn igjen. Mistet ikke motet i hvert fall! Men skal jeg noe særlig i bølger med denne igjen, så bør jeg nok ta noen turer der jeg har andre med. Rulla er heller ikke supersolid med vingåra vil jeg tro. MEN jeg padlet med både Inuk og vingåre, det gikk nå relativt greit.

Det skyet nok litt mer over mens jeg var ute og padlet, ser jeg på bildene. Men jeg fikk definitivt med meg siste rest av lyset, før væromslaget som er meldt for jula. Helt riktig å pelle seg av gårde på tur, selv om det ble litt seint før jeg kom meg av gårde.

Da jeg kom til bilen syntes jeg turen hadde blitt for kort, så jeg padlet litt videre innover i fjorden også. Det går jo så radig med denne Inuken! GPSn virket ikke selv om jeg tok batteriene direkte ut av laderen (!), uvisst hvorfor. Så jeg fikk ikke sett noe på farten, men det aner meg at gjennomsnittsfarten var høyere enn normalt. Det er jo så gøy å padle kajakk som ikke bremser! Da er det liksom vits å gi på. Men selv på slutten at turen var jeg ikke blitt så varm i trøya at jeg padlet under denne kaia.

Kule fjell, men helt overskyet mot Vesterålen.

Fantastisk fint i dag. Men litt mot mine planer så var det blitt minusgrader igjen, så jeg droppet rulling og testing av drakt. Det har meldt nok mange gråværsdager framover til at det bør gå å få gjort i plussgrader.

Hva er dette? Vet ikke. Tauet gikk rett ned i tangen og satt fast. Det var for dypt på floa til å sjekke.

Herlig tur, kort og godt.

Det kan fort ha vært årets siste tur per kajakk, men det spørs. Det er jo en del fridager fremover, selv om meteorologene gir dårlige værutsikter. Det var i hvert fall helt sikkert siste padletur før jul, så jeg får ønske alle ei god jul og etter hvert et godt nytt padleår også.

Vi padles i 2019?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)