Etiketter

Erikstadstraumen

Så var det tid for gjensyn med Erikstadstraumen.  Det som ikke står i bloggen (skjønner ikke hvorfor, jeg har jo ennå ikke glemt det) fra sist gang, var en ufrivillig velt. Den eneste jeg har hatt. Skjedde den eneste gangen jeg har blitt slept... Deretter slepes jeg ikke.

Men i dag fant vi ut at vi skulle heller padle en tur utover, ikke inn i straumen. Det var imidlertid en liten hindring for den planen - fjæra. Det var veldig stor fjære! Her så det ikke særlig fremkommelig ut i kajakk....

Turleder er på land for en sjekke her - det renner vann - men veldig fort og masse! Her var det rett og slett for sterk straum til å padle ut var konklusjonen.

 Vel, så ble det der det så ufremkommelig ut, sånn her ser det ut nedenfra. Ganske stor høydeforskjell, vannet kommer seg ikke fort nok ut her tydeligvis.

- Men kommer vi oss videre? Hvor ER havet???

Joda, vi dro kajakkene mellom steiner og tang og smått padlet, til vi kom oss utpå der vi skulle. Så padlet vi utover fjorden i blikkstilla og duskregn. Utpå odden ligger nedlagte Nes fort, og også noe som så ut som et prefekt bål, greiner og kvist, men vi klarte å la være å tenne på.

Her ute ser vi målet, min medpadler visste nemlig om et fyr her ute, og det måtte jo vi ut til. Til venstre i bildet er ferga som går mellom Lødingen og Bognes på tur forbi bakom målet vårt. Det ble litt småbølger imot etter at vi rundet odden, så det gikk straks lettere framover denne siste biten. ;) (I hvert fall mentalt sett.)

Og hurra, på holmen var det tegerbær! De er supergode, sjøl om de er litt sure. "Nordnorsk sitron", mente medpadler som ble lurt til å smake. Mulig han er inne på noe der.

Men, så etter litt bærspising så vi mer opp fra bakken, og ups! Fyret var jo ikke på samme holmen... Det sto jo på holmen bortafor, jo. Eeehhh...

Nei, skal man padle ut til fyret så må man ut til fyret, så etter litt mat på den første holmen så bar det i kajakkene igjen og videre rundt selve fyrholmen. Utafor den var det enda litt større bølger, så der var det enda litt mer morsomt. Sjølvaste Vestfjorden. :D

 Det ble gråere og gråere på turen, men litt stilig var det og. På land var berget ganske grått, og når det var vått og lyset kom på, så det nesten sølv ut her og der, i alt det andre grå. Kult.

Da vi kom tilbake måtte han på land for å ta "etter-bilde" på samme plass som "før-bildet", for nå var det nesten flo. Intet problem å padle inn her, nå var det masse vann. Vi var også og kikka på plassen vi "padlet" ut, der var det nå så dypt at det var skikkelig snodig å tenke på at det var faktisk helt samme sted.

Straumen hadde jo snudd i mellomtiden, og selv om den gikk helt sakte der vi kom inn (på utsiden av brua), så hørte man tydelig at den var noe sterkere enkelte plasser. Her på det smale var den bra sterk - jeg tok ikke sjansen. (Kunne jo risikere å ikke komme meg tilbake.) Straum er spooky, spør man meg.

Grå dag men ellers fin tur. Ikke imponert over det nye fotoapparatet mitt Panasonic Lumix så langt, nå har jeg prøvd i sol, solgåttned og gråvær. Hva gjenstår da tro?

3 kommentarer:

  1. Medpadler kommenterer:
    Det var uvanlig lite vann i området denne gangen.
    Det som normalt brukte å være "strøm" var nå "foss".
    Flott at du ble med på øysafari på Rotvær.
    4 og et halvt år siden jeg sist var her på Hinnøy-rundt-påsketur.
    Artig å være tilbake.

    Den Nordnorske sitron smakte godt den, bedre enn molta, og godt at det bare var en stein i hver bær; æh ja, jeg liker ikke stein i bær...

    Så var det dettan kamerastyret da...
    Din Panasonic Lumix har skikkelig rar korning,
    prøvde å fikse noen bilder i photoshop, men ikke bra...
    Ikke er jeg fornøyd med mitt Olympus kamera heller, så vi får nok vente ennå en stund på et skikkelig kajakk-kamera...

    Men de er nu gode nok til Blogg-bilder...

    Flott tur ble det iallifalli, og du Padlemia har blitt et råskinn i kajakken sin.
    Får du tak i en Inuk og det blir bølger, må vi andre nøye oss med å se hekken på deg; altså kajakken...

    Remi

    SvarSlett
  2. Har vært på jakt og da er man ikke på nett.
    Er no hjæmkommen og har vært og sjækka mine faste
    sider om padling.
    Flott historie og flotte bilda som vanlig.

    SvarSlett
  3. Oy, her har det vært folk innom ja, så koselig. :D Nå har man prøvd Inuk, og egentlig er jeg glad at jeg ikke prøvde din på turen her... Da hadde vi brukt en uke på turen inn fra holmene, i medsjø, he he he.

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)