Etiketter

Straumsnes-området

Skulle ut på tur på lørdag, men det ble det en brå stopp for. Jeg var klar på Straumsnes, det gjalt bare å få kajakken ned av taket. Men når nøkkelen til stroppene henger på husnøkkelen, som står i døra heime i huset en times kjøring unna, er det bare å dra slukøret i retur...

Nøkkelen blei ordna i løpet av kvelden, så nytt forsøk søndag! Her er jeg på Buøya. Her kan man padle over når det er flo, ellers kan man spasere over. Jeg dro kajakken i land her, og gikk litt ut i vannet ned dykkermaske på og kikket på det som befant seg på bunn. :) Dessverre ble bildene helt uklare. Fant en stor, kul eremittkreps blant annet.

Så padlet jeg innom en holme jeg har funnet multer på før, for å se om jeg kunne finne ei eller to som var modne. Det var faktisk flere desiliter - og enda mer kart! Ser ut som de er ganske store i år. Gode var de også.

Men så var det klart for høydepunktet på turen! Seilbåten Konstanse skulle komme heim etter over et år på tur. Jeg dro i land med multebæra, lette fram flaggene og padlet utover til lykta ute i innseilinga. Jeg ble litt forvirret over at det kom TO seilbåter, så jeg ble dessverre litt forsinket og fikk ikke bilde av dem med seilene oppe. Det hadde de til like før her, skal sies.

Det var ei utfordring å komme seg i land men det gikk sånn høvelig uten å knuse kajakken helt (dog har den nok fått noen skrammer), og rakk akkurat å stå med flagget her ved lykta. Her runder de akkurat holmen og har nå kurs rett for Straumsnes.

Her ligger den andre seilbåten til høyre, Konstanse i midten og til venstre er kaia med mottagelseskomite.

- Som like etterpå løp i full fart til denne kaia, for det var her de skulle legge til. :) Her klapper de akkurat til kai. :)

De fikk multer hos meg, og jeg fikk servert spansk skinke over ripa av Susanne, datter til de langveisfarende. Jeg TROR ikke det er en hundeskål, selv om det ser sånn ut... (Skinka var god!)

Men turen min var ikke over, jeg hadde jo bare komlet imellom holmer og skjær mens jeg ventet på seilbåten, så jeg måtte ha noen flere kilometer. Padlet derfor utover på ny, helt til jeg kom over denne her sånn passelig på ræk. En flott plank, som passer perfekt en eller annen plass på naustet mitt som bør fikses på. Jeg hadde slepetauet med, også. Så jeg slepet den til Ringstad hvor jeg ble tatt imot og fikk den på land.

En fin, og innbringende tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)