Etiketter

Ferskingkurs

Friluftsliv for ferskinger, i kursform denne gang. Vi var et par stykker som prøvde å arrangere det for Vesterålen Turlag i fjor, men da falt mange fra grunnet gråvær, og til slutt ble det avlyst grunnet sykdom. Det ble flere påmeldte i år, men makkeren min ble syk...
Jeg hadde nokså presis en halv time (!) på meg til å gjøre om på hele opplegget. Takk og pris for en time avspasering! Da fikk jeg jo halvannen time! (Inkludert omkledning, pakking av sekk - og å gjøre om på opplegget.)
Kjøringen hjem fra jobb gikk til å ringe rundt og høre om noen kunne tenkes å stille opp på nærmest null varsel – det gikk om lag like dårlig som det måtte. Her var det bare å ta sats, og ordne dette alene. Kryss fingre og alt som er.

Ti stykker møtte opp. Vi begynte med å kikke litt på kart, før turen gikk til gapahuken på Lomtjønnåsen. Det var nemlig gråvær, men her inni var det opphold. Det var i grunnen bra, for vi fikk noen snøfnugg... Vi fyrte bål, og hadde ei trivelig stund. Det var en blid og sporty gjeng.

Ei på kurset hadde forresten et kompass som viste nord et annet sted enn de andres. Hun har sjekket opp, og fått beskjed om at magnetismen var kommet i ulage, så det må sendes inn og oppmagnetiseres. Det kan visst skje om kompasset er i nærheten av nøkler, mobiltelefon og så videre. Jeg visste jo at sånt kan innvirke der og da om noe sånt er for nært, men at det rett og slett kan hefte ved i ettertid sånn, det har jeg ikke hørt om før. Da har vi lært dét.

En liten kartlegging avslørte også at slett ikke alle var så fryktelig ferske. Blant annet var det en som meldte seg frivillig til å ta kartbiten på dag 2, hvis ikke makkeren min var blitt frisk til dagen etter. Det ble han selvsagt ikke, så jeg var sjeleglad. Igjen - tusen takk for hjelpen!

Heldigvis viste kartøkta at nå tror jeg jammen at disse kart og kompassgreiene sitter skikkelig snart, også for å kunne lære bort. Skal teste på en tur i nærmeste framtid.

Et glimt av sol måtte foreviges tvert, hvem vet hvor lenge den varer. Her har vi stoppet for å ta ut kurs, det gjorde vi noen steder underveis der det passet. Kart og kompass er noe mange føler seg utrygge på, vi bruker det vel lite her i Vesterålen. Her går vi gjerne rett opp på fjellet etter en sti, og følger den ned igjen. Så det blir fort litt fremmed, selv om man har lært det en gang. (Kan jeg skrive under på...) Men denne gjengen tok det i hvert fall veldig raskt!

Bæææ! Disse kom løpende, men jeg tror kanskje de så for seg at vi holdt på med noe annet, for de ble litt paffe da de kom bort. Da var interessen straks mindre. Men koselig å treffe sauer i marka igjen, nå er det lenge siden.

Her tok vi en liten stopp, egentlig for å ta ut kursen til Ånstadblåheia. Pytten til venstre gjorde nemlig at vi var sikre på hvor vi var, og Ånstadblåheia så vi tydelig. Men så var det å få kart og terreng til venstre for gjengen til å passe sammen?

Ja, for hva heter egentlig denne toppen i midten her? Vi ble enige til slutt, men vet ikke hundre prosent sikkert om det stemmer med fasiten. Noen som har sjekket etter kurset?

Vi fulgte stien videre rundt, og tok en shortcut til gapahuken. Underveis samlet vi bjørkenever, for å få lett fyr på bålet.

Det gikk jo bare godt. I dag tok vi sjansen på å sitte ute. En av tingene som gjensto var matlaging ute, der var det sannelig mange gode tips å hente rundt bålet.

Selv om dette ferskingkurset var min ide (akkurat dette - DNT har mal for ferskingkurs så jeg fant ikke på konseptet), så lærte altså jeg også en del. Denne her for eksempel, var jo et smart tips at man kan få tak i.

Likeså ante jeg ikke at jeg hadde fløyte på ryggsekken min, integrert i spennen på brystreima. Det var riktignok på en sekk jeg sjelden bruker for jeg liker den overhodet ikke (Osprey - sjekk om du også har), men det er jo uansett greit å vite.

I tillegg til flere gode tips, blant annet kule strå (med dusk) som kan spises.

Takk for turene, folkens. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)