Etiketter

Vik, Årnesan og Silsandholmen

Forrige søndag tok jeg turen til Vik, for å padle litt i bølger og kanskje samle 10 på skjæret-posten Silsandholmen hvis det var så pass forhold at jeg kunne komme meg dit. Det er jo en del holmer og skjær som skjermer bortover fra Årnesan, men på sørvest står det ganske godt på inn mellom Skjervøyan og Holmsnesøya, så jeg var litt spent.

Det var bygevær over Hadseløya, og kuling da jeg passerte måletavla ved brua.

Ved Vik var det fine forhold. Litt vind og bølger, men ikke avskrekkende, i hvert fall når jeg ikke hadde noe ferskiser med. I så fall ville det nok vært bedre lenger bort. Men hvor er støene blitt av? Det var visst ganske stor flo, ja. Kort tid etter fullmåne og vær som presser på.

Jeg parkerte der jeg pleier, og satte ut her. Normalt sett er det et par halvgreie støer, i dag var de under vann og litt mer kronglete, men har man plastkajakk og ikke karbon så er det jo ikke så nøye.

Jeg må snart få ordna den nye karbonåra jeg har kjøpt så den går an å bruke. Lendalåra er grei nok, den funker, men den er ikke like «kvass» på en måte.

Litt lenger til venstre for meg så det sånn her ut, så jeg måtte stoppe og ta opp kompaktkameraet som er hakket bedre, for å ta dette bildet. Ingen sol i dag, men flott himmel alle veier nesten.

Sånn som her.

Her også. Jeg hadde jo egentlig tenkt meg innom Årnesan, men der dundret det inn så pass tung sjø at jeg holdt meg unna og padlet forbi. Her er jeg i le av Holmsnesøya, der det var ikke mindre enn tre store ørner i dag. Men kom ikke nært nok til at det var særlig vits å ta bilde av dem, så det ble ett til av de kule skyene.

Neste stopp var nå Silsandholmen. Plutselig oppdaget jeg en småbåt innenfor meg, og tenkte hva i all verden gjør den her i dette været. Den passerte innafor noen brott og greier. Men så kom jeg på at jeg var jo der sjøl i akkurat det samme været, og det var jo ikke noe problem. Han visste nok godt hvor han gikk. Jeg var lenger ut, for jeg ville ha god dreis rett innover.

Hmmm, hva er det som lyser så gult her på innsiden av holmen? En refleksvest?

Her har jeg kommet meg i land på innsiden av Silsandholmen, utsikt mot Sandnes til Venstre, Møysalen og Børøya i midten, og Hadseløya til høyre.

Returen samme rute som båten hadde gått så stadig mer grei ut. Været var i ferd med å løye kunne det virke som.

Det nye lyset på kajakken er slett ikke så dumt. Det vises ganske godt på god avstand, skulle jeg snart få tilbakemelding om.

Jeg kunne ikke huske at det hadde haglet underveis, men det hadde det i hvert fall gjort på holmen.

Det gule viste seg å ikke være en refleksvest, men en Elias redningsvest for barn. Jeg tok den med hjem og kastet den, for den så ut til å ha ligget en stund. (Selv om det ikke hadde sett sånn ut, så hadde jeg jo ikke visst hvor lenge.)

Fordelen med sørvest er at det da som regel er nokså mildt vær, så jeg kunne være en stund på land uten å fryse fordervet. Men etter en runde var det bare å komme seg i kajakken igjen, og få opp temperaturen i kroppen igjen. Selv om det er plussgrader, så er det ikke direkte mange.

Tilbake padlet jeg nærmere land, planen var å finne ei bukt for litt rulletrening.

Her ser det ut til at vannet blir grønnere, da er det kanskje ei strand rundt hjørnet?

Jada! Det var bare å rulle i vei. Gikk greit på begge sider.

Heldigvis, for plutselig kom det folk ned på stranda. Det kunne jo fort blitt haloi om jeg ikke hadde klart å rulle opp igjen. De fortalte for øvrig at de hadde sett meg da jeg padlet forbi andre veien, fordi de hadde sett lyset ute i bølgene. Det ville jeg ikke trodd, for jeg padlet et godt stykke unna. Det var positivt, må jeg si.

Jeg tror det var mange innom Årnesan i dag, her er to personer på vei utover på stien.

Her kan man gå inn og finne ly, men det trengte ikke jeg i dag.

Her var det fortsatt drag i havet, men vinden hadde løyet. Turen over fra Årnesan til Vik ble gørr kjedelig for å si det rett ut. Men jeg hadde i hvert fall fått en ganske mye lengre tur enn dagen før!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)