Årstein og øyene, med hengekøye

Pinsepadlingen i år ble ikke helt som planlagt, først var det en plan med musikk og padling, som ble avlyst til fordel for padlesamling, som ble avlyst på grunn av koronaen. Så hva skulle man da finne på? Noe ble det, som vi ser.

Det ble start her, fra Årstein. Det var en god del folk her på stranden, i det fine været. Et par jenter fikk utførlig info om hva vi skulle med de farkostene, før de rett og slett heiv seg i badinga! Nuvel, det var god temperatur i lufta, men vanntemperaturen var nå så som så. Tøffe jentunger.

Under planleggingen av turen viste det seg at Alexia og jeg begge hadde halvt tenkt å dra på tur med hengekøye. Planen var ganske klar - starte fra Årstein, ta ting som de kommer i løpet av dagen og slå leir med hengekøyene utover kvelden. Som vi ser, peise flat Vestfjord. Vi benyttet anledningen til å stort sett følge de ytterste holmene utover.

Vi måtte ganske så langt ut før det ble noe drag i havet å snakke om. Skikkelig fine forhold, rett og slett, perfekt for å utforske området her ute. (Men ikke så veldig for å øve på bølgepadling, he he.)

Sett rett ut Vestfjorden.

Ja forresten – dette er jo første gang Alexia tester Smurfette på overnattingstur, altså full av last. Hun fikk med seg alt hun skulle tror jeg.

Her får den sine første riper! Oppdrag utført.

Her er den kommet seg velberget ut på havet igjen.

Litt mer blått her.

Måke på et skjær - og blått i blått… Det ble en ganske blå dag, rett og slett.

Dette var et kult skjær, brøt så det dundret skikkelig innimellom. Lite/ingenting som tok av før dette.

Deretter gikk turen innover, for vi skulle jo finne oss leirplass før det ble kveld. Det var et godt stykke allerede dit vi hadde tenkt oss.

Først padlet vi til Finnøya for å sjekke der, men marka var full av gåsedritt og trærne var mest bare buskas.

Skilt om landskapsvernområde, men ikke ferdselsforbud. Furuene dugde imidlertid ikke til hengekøye her.

Vi padlet og sjekket alle øyene med furutrær, men de fleste var rett og slett for tette nederst.

Men her? Kanskje her? Joda, det viste seg å gå selv om det ikke var helt perfekt.

Jeg testet pumpa fra Biltema som blåser opp Expeden på et svosj. Det gikk bare godt. Alexia dessverre fikk den ikke til å passe på sin, for omkobleren passet ikke. Det gjorde min, men det kom jeg ikke på å sjekke før hun var ferdig å blåse opp – jeg gikk jo bare ut ifra at det var samme sak på den.

To stykk hengekøyer på plass i furutrærne.

Utsikten var helt grei, til Store Molla, Lille Molla og Skrova. Jo, og så rett inn til Årstein så klart, noe til høyre for bildet.

En ting vi hadde lagt merke til mens vi padlet her inne var at det sto veistikker plassert på noen av øyene. Ikke sånn lett henslengt, men tydelig satt ned liksom. Vi undret hva det kunne være slags greie. Det oppdaget jeg her, da det sto ei sånn på øya vår også. De siste årene har det vært et sånt minkprosjekt her ute, for å få fjernet minken. Så veistikkene markerer rett og slett hvor hen det står feller. Veldig bra at de prøver å få bukt med den lystmorderen. Det har visst hjulpet en del, men det tar nok sin tid før det hjelper skikkelig på fuglebestanden.

Men det er andre mordere på denne øya. Et stort område var fullt av skall og bein. Altså, det er ikke så uvanlig å se, men her snakker vi skikkelige mengder.

Det fløy ei ørn opp da vi kom til land, jeg tror nok hun pleier å sitte her en god del. Det var mye av både fugleskitt og fjær ved et sted som jeg godt kan tenke meg at ei ørn pleier å sitte. Det er kanskje ikke hun som har spist kråkebollene, men denne fuglen har hun sikkert på samvittigheten.

Alexia sørget så klart for å gå i land på stein istedenfor stranda. Nå har hun lært, he he.

Ørnefjær i klubbcapsen, så klart.

Tre store fjær, jeg tok dem med hjem. Forslag til hva man kan bruke dem til mottas, jeg har ikke peiling. De ligger nå her, akkurat som alle blåsene jeg drasser med meg...

Jeg sov godt i hengekøya, det ble fort en ny dag for å si det sånn. Været var like flott som dagen før, men vi la planen om litt. Padlekompisen hadde fått noen heftige vannblemmer sånn at det ikke fristet så veldig med den lange turen vi hadde planlagt.

Vi startet med å padle over til denne stranda på Årstein, her skulle vi øve litt. Diverse bading, kan vi oppsummere med. Junirulla kom kjapt på plass, men det var så pass varmt i dag at det passet fint å øve på mye forskjellig.

God stemning!

Demonstrasjon av eskimoredning, som ble utført med god stil av førstegangsprøver kort tid etterpå.

Her er øvingsplassen vår (på motsatt side av stranda) sett fra bilveien på tur hjem. Denne plassen blir aldri feil - men det er sjelden man får være alene, slik vi fikk i dag. Den er jo veldig lett tilgjengelig.

Vi fulgte land videre, det var lite drag i sjøen i dag også, men. Når det er så flatt er det om å ha noe ved siden av seg så man ser at det bærer framover.

Noen ganger padler man midt i et postkort, det var litt sånn følelse i dag.

Tilbake ved start. Det er her Årsteinfestivalen har pleid å bli arrangert, derav den kontstruksjonen oppe på land. Det ble mer øving her for min del, junirulla fikk noen repriser.

Vi så  noen interessante bølger lenger ut. Det skulle egentlig ikke være så mye vind der at det gikk så pass hvitt som det gjorde, så jeg mistenkte noe straumbølgegreier. Vi ble enige om å padle ut for å se.

Joda, litt var det jammen, ikke store bølger men passelig for noen som ennå tester ut nykajakken.

Fasongen på dem gjorde at det til tider gikk å få fart på dem.

Vi padlet rundt her en stund, Alexia trives aledeles utmerket i den nye kajakken sin. Tror det er en god match det der.

Før vi gikk i land testet vi en kameratredning også.

Det gikk godt det også. Vi fikk i det hele tatt øvd på mye på denne turen, selv om det var flate forhold stort sett.

Her er hengekøye-øya sett fra avstand. Ganske kul?