Etiketter

Bål på Lomtjønnåsen i gufsevær

Sist fredag var det trasig vær. Mye vind, til tider sludd og slaps. Men mest vind. Det var litt typisk, siden min venninne IngerM hadde fri, og vi hadde avtalt tur med bål. Kanskje vi heller skulle gå på kafé? Det var for såvidt fristende med kanelsnurr, men så er vi jo i disse pandemitider. Vi bestemte oss derfor for å heller ta turen til Lomtjønnåsen, der er det jo lavvo man kan trekke inn i dersom været blir for ille.

Det slapp vi imidlertid. Gapahuken sto perfekt plassert med tanke på vinden, så det var ypperlig å sitte der med fyr i bålpannen. Det gikk til og med greit å få fyr, så da ble det grillede pølser til middag på meg i dag. Så fikk jeg gjort unna den med det samme, perfekt opplegg egentlig!

På Lomtjønnåsen er lavvoen fornyet, den gamle var blitt ganske nedsarvet etter hvert. Tror det var første gangen jeg var innom her etter den nye kom. Men jammen hadde det rukket å skje noe med den også, for døra sto på vidt gap og det var ingen åpenbar måte å lukke den på. Vi løste det med å sette en stor trekubbe foran, som holdt den igjen. 

Vi hadde nemlig med oss lite å hjelpes med. Det eneste jeg hadde var gaffatape og forsøket mitt med å lage et slags tau av gaffa var ikke spesielt vellykket. Det gikk, men det var vanskelig å få det stramt, så det ville nok ikke holdt lenge. Bare håper kubben er nok nå i uværet, hvis ikke noen har vært og ordnet det i mellomtiden. Vi sa i hvert fall fra, naturligvis.

Fasimile av bilde på nett
Sånn her skulle det egentlig sett ut, virker som den dingsen til venstre har blitt borte. 

Jeg nevnte pølser, men vi må altså ikke glemme desserten! 

Turvenninna hadde nemlig tatt med både banan, sjokolade og folie, og vips kunne vi bake banan med smeltet sjokolade i. Bakt med sjokolade ble slett ikke verst! Absolutt bedre enn forventet.

Det var jo egentlig hele turen også, siden vi var så smarte med plassen vi valgte! Full suksess, tenker jeg! Det tror jeg kanskje ingen av oss så for oss på morgenen, med det været. Men det er bare å finne rett plass, så blir det bra! Hurra! Takk for turen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)