Etiketter

Ettermiddagstur rundt Reinsnesøya

Fred inviterte til ettermiddagstur, jeg ble med selv om jeg egentlig ikke hadde planer om padling sist fredag. Leif-Hermann ble også med. 

Leif-Hermann skulle starte hjemmefra, og padle mot Fred som skulle starte på Maurnes. Jeg satte ut midt imellom og padlet hit, hvor førstnevnte var i ferd med å sette ut da jeg kom fram. 

Jeg padlet midt i en snøeling, så det var veldig flott landskap når sikten ble bra igjen. Snødekt helt ned til vannet, og flotte kontraster. 

Mot nord var det ganske mye blå himmel, men det var typisk bygevær i dag så det ville nok fort endre seg regnet vi med. Det var en av årsakene til at jeg lot meg lokke med, at det var favorittværet mitt. Det kunne fort bli noen kule bilder av det.

Sørover på vei mot Maurnes observerte jeg plutselig denne her, som jeg trodde vekket meg her om dagen. Våknet av en kraftig during, og da lå denne nemlig på sundet, i retningen lyden kom fra. I ettertid har jeg imidlertid frikjent den, ettersom lyden ble værende selv om båten forlot…Men kul båt.

Vinden hadde naturligvis roet seg fullstendig etter elingen, så motvinden jeg hadde hatt den første strekningen betalte seg på ingen måte. Men det er dessverre ikke så uvanlig i bygevær. I det minste snudde den ikke, så det kunne jo vært verre!

I båthavna på Maurnes fant vi Fred i ferd med å sette ut sin nye kajakk! Det er en del utskifting i flåtene i klubben for tiden, og denne var altså også flunke ny. 

Med ny kajakk kan det fort bli nødvendig å justere på ting, så her er det ilandstigning på Reinsnesøya for å justere pedaler. For øvrig hadde jeg nå padlet strekninga mellom bilen og Reinsnesøya to ganger i motvind… Returen burde bli i medvind!

Derfra krysset vi over bukta i litt småbølger, og gikk i land på Litlereinsneset. 

Noen ville nemlig ha kaffe! Min plan var solbærtoddy, men jeg tror helst det var iste jeg hadde på den flaska med pulver… Smakte greit det også, selv om den er laget for å drikkes kald. 

Karene kamuflerte seg, jeg droppet selvutløser for jeg var kledd i storm cag og det ville ikke gjort seg like bra på bildet. Det fungerte veldig fint med storm cag istedenfor fjellduk – så beholdt jeg den bare på når jeg padlet videre, for jeg var blitt litt småkald etter pausen.

Posering for fotografen! Sånn er det med ny, funklende kajakk, det må til.

Etter pausen ville vi ha mest mulig bølger, så Fred fikk testet Romanyen litt på surf. 

Det var ikke allverdens bølger, men spesielt rundt odden på Reinsnesøya var det noen fine man kunne få litt fart på. Jeg tror forresten at de brede glisene satt sammenhengende fast i ansiktene på begge to hele veien her, det ene gliset rakk liksom ikke å bli ferdig før det neste kom på.  

Et par små øyeblikk hadde vi forresten også sol på denne turen.

Da vi kom til innsiden av øya igjen, dreiet Leif-Hermann av og padlet inn til heimfjæra si. Takk for turen!

Fred og jeg padlet videre tilbake mot Maurnes, fortsatt med en ørliten dytt bakfra. Mistenker at det kanskje var litt straum i tillegg til vindbølgene eller noe sånt, for bølgene var små, men veldig bra fasong for å få litt billig fart. 

Da vi var kommet bort til der jeg hadde parkert bilen, var det blitt skikkelig flotte farger på himmelen. Vi oppdaget det heldigvis underveis, så vi fikk snudd oss noen ganger og fulgt med endringene. Det ble skikkelig flott!

Fred hjalp meg med kajakken opp den steinete fjæra til bilen, så jeg stoppet på Maurnes for å gjengjelde tjenesten. Da var skyene kommet hit, og så sånn ut. Dessverre vises ikke båten særlig godt på bildet, det var en rød fiskebåt som kom durene rett inn i den elingen, det var ganske så flott. Men på kamera blir det jo veldig smått, dessverre. 

Takk for turen begge to, dette var en flott start på helga!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)