Etiketter

Roksøyfjorden og Stamnesåsen til fots

Leif-Hermann, Berit og jeg hadde egentlig tenkt å padle forrige søndag. Jeg sovnet imidlertid seint, og tenkte at det var gått litt skeis da jeg våknet godt utpå dagen. Nå måtte jo de være kommet seg av gårde for lenge siden, tenkte jeg. Men så tikket det inn melding – om det fristet å være med å gå Roksøyfjorden og Stamnesåsen? Ja! lød svaret fra meg. Vi parkerte innerst i fjorden, og har her akkurat tatt de første skrittene utover.

Foto: Leif-Hermann Jensen
Det var finere å gå langs fjæra i fjorden enn jeg hadde sett for meg, heldigvis. Det er langgrunt, så jeg hadde frykta litt mer sumpaktige forhold på en lengre strekning. Men det viste seg å ikke være så stort problem. 

Vi møtte litt folk på tur utover, faktisk. Tre stykker som hadde med seg fiskestang – den siste vi traff hadde fått sjøørret også. Han hadde plukket seg litt trøffeltang også, og var spent på den.

Det kan se ut for at pollensesongen er i full gang. Heldigvis har jeg klart meg uten pollenallergi foreløpig, regner med at de som er mindre heldige kan bekrefte det? 

Denne karen stakk innom i fjæra underveis på turen.

Roksøya kom vi oss ikke til i dag, men den lå der fremdeles. 

Håpløst bilde – men det er altså to ørn! Ha ha! Noen ganger må jeg se veldig godt etter på bildene for å i det hele tatt gjette hva jeg prøvde å få med. Hadde med kikkert, så fikk sett dem bedre enn bildet kan gi inntrykk av. 

På Lillestamneset er det flott teltplass, jeg tok dessverre ikke noe godt bilde av den. Her er det også kule tuer, sånne som det blir der fugler ofte sitter og samtidig gjødsler. Men de glemte jeg også å ta bilder av, dessverre.

Foto: Leif-Hermann Jensen
Litt lenger bort fant vi denne her. Leif-Hermann som er forsvarsmann syntes ikke det så noe som helst militært ut, mens Berit og jeg syntes det så ut som noe fra krigens dager. Det var jo langt mer spennende enn hans mer nøkterne forslag! Vi prioriterte helt klart spennende fremfor realistisk.

Da vi nærmet oss Nordbukta begynte vi å gå opp Høgfjellet – som langt fra er noe høyt fjell. Artig å se området jeg har padlet i så mange ganger fra høyden.

Kråkefot (tror jeg) i spredning. Artig å se så godt hvordan den vokser.
Snart på toppen! Gavlfjorden til venstre, Risøyrenna til høyre.

Kul kjuke!

Foto: Berit Jensen
Da er vi oppe! Bare returen i høyden igjen nå!

Flott utsikt fra varden, og været var mindre hustrig enn det kunne se ut for. Men jeg var så pass redd for fukt at jeg lånte vanntettpose for å beskytte kameraet, sånn just in case.

Foto: Leif-Hermann Jensen
Vi nærmer oss bilen. Det er en del furu i dette området, denne her er nok noen år gammel tenker jeg. Flott tre! 

Veldig fin tur, det ble noen kilometer, men jeg hadde pakket sekken ganske edruelig så det gikk bra. Bedagelig tempo holdt vi heldigvis også, så dette var helt passelig søndagstur der de riktige musklene fikk brukt seg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)