Etiketter

Nersund og Skatvågen

 

For en stund siden var Johnny på tur i området. Han hadde med seg kajakk også, så jeg fikk lurt meg med som guide på en liten tur. Jeg benyttet nemlig anledningen til å samle Skatvågen i 10 på skjæret.

Vi satte ut fra Nersund, det blir på andre siden av Sundstraumen fra der jeg pleier å sette ut, ved Øra. 

Det er Malnesfjorden man padler utover for å komme til Skatvågen, etter først å ha passert Sundstraumen, og deretter Survikstraumen. Lengst ut i fjorden ligger Hovden, men vi tenkte ikke å padle riktig så langt i dag. 

Dokumentasjonen for posten er steinen på denne stranda, like utenfor selve Skatvågen. Den er nemlig ganske lett å kjenne igjen. 

Posten ligger i flotte omgivelser, virket som gjesten var høvelig fornøyd med turmålet. Da tror jeg ikke jeg tar alt for hardt i.

Vi gikk i land på stranden for en beinstrekk. Går man litt innover, så kan man se over til Skatvågen på andre siden. 

Post-dokumentasjon!

Det lå litt rester etter bløtkorallen dødmannshånd på stranda. Vokser nok en del sånn lenger ut i fjorden regner jeg med. Storhavet står jo rett inn her til tider.

Hva het nå denne igjen, en slags melde? I slekt med spinaten? 

Vi må bare ha med enda ett bilde til fra denne fine plassen. Jeg drar stort sett innom her minst en gang i året, kunne godt vært enda fler. Men vi har jo en del å velge i.

Vi tok turen innom selve Skatvågen også, naturligvis. Det er litt kul passasje inn her. Men vi gadd ikke padle hele runden. Det er ikke så spennende spesielt hvis det ikke er flo. 

Fint utover også i dag. Jeg har ikke padlet så mye på denne siden av fjorden tidligere, så vi fulgte land litt utover, før vi krysset til andre siden. Det var litt spennende tufter her, lurer på hvordan det egentlig så ut før i tiden, når ett eller annet sto oppå dem.

Som sagt, vi krysset over. Det er fint på andre siden også. Vinden kom nå inn fjorden, så jeg fant ut at det passet fint for å sjekke om jeg fikk til å benytte seilet til hjelp.

Det fungerte faktisk. Det var litt plunder i starten, men dermed ble jeg hengende litt etter Johnny. Når jeg fikk seilet opp tok jeg ham igjen så pass fort at jeg tror nok det hjalp på med seil. Men uten særlig last så måtte jeg lene meg litt imot vinden, det merktes en del ja.

På andre siden var det også litt holmer og skjær å padle imellom. Her er det også ei fin strand i Litlselvågen.

Er dette sånn leopardbunn som det skal være bra for å fiske sjøørret? Samme kunne det i grunnen være, for jeg hadde ikke med fiskeutstyr i dag.

Fantastisk dag på havet! Flotte farger!

På vei tilbake passet det ypperlig med seil. Jeg måtte seile litt på kryss og tvers for å ikke fyke fra padleselskapet, det ville jo vært litt kjipent gjort. Så fikk jeg øvd på det også, når seilet slår fra side til side og sånn. Klarte ganske raskt å få beregna når det ville skje og sånn. Kult.

Ja, det var forresten veldig mye fugl på fjorden i dag, inkludert en god del lundefugl. De gadd ikke bry seg særlig med oss heller, så vi fikk komme ganske nært innpå. Veldig fine fugler det der. Noen av dem hadde heldigvis mat i nebbet også. 

Lenger inn økte vinden på, så da var jeg langt foran på et svosj. Da fikk jeg også prøvd å snu og krysse skikkelig opp mot vinden. Kult.

Artig dag på havet, takk for turen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar - ja takk! :)