Etiketter

Surfskionsdag med Chipo

 

Foto: Chipo Tendeland
Det var på tide å prøve surfski. Jeg har jo hatt en anelse om at det fort kunne bli veldig dyrt, så jeg har hatt forbud mot det ganske lenge. Men så satte jeg meg i en Tarantella på askr i år (det kjentes dyrt ut!), og når jeg opphevet det forbudet så måtte jeg jo bare oppheve for surfski også.

Foto: Chipo Tendeland
Det er i hvert fall god stemning før jeg har prøvd. Føttene kom litt for nært, jeg skulle nok hatt de andre padleskoene på. Men for en kjapp testtur gadd vi ikke dille med å flytte. Jeg hadde heller ikke vingåra, tenkte det sikkert var evig nok med én uvant greie om gangen.

Chipo ble med, så vi padlet en liten tur, retning hurtigrutemuseet. 

Chipo prøvde en VKV siden det nå var en testtur. Det så nesten ut som at hun padlet en flytebrygge, når man er vant med å se henne i surfski. 

Det var den stabile typen surfski, når jeg nylig har padlet Inuken og den kjentes helt grei, så var ikke akkurat denne noe vaklevoren på flatt hav. Den veier også omtrent det samme, så det var ikke veldig ulikt. Må nok prøve en gang i bølger også tenker jeg, der vil det nok være forskjell. Men nå er det jo egentlig ikke Inuken jeg reelt sammenlignet med, men Tarantellaen… Den prøvde jeg heldigvis bare på land, så jeg har ikke bra sammenligningsgrunnlag uansett. 

Foto: Chipo Tendeland
Jeg angret litt på at jeg ikke hadde tatt med vingåra, for dette gikk så aldeles greit at jeg kunne godt hatt den. 

Vi padlet forbi hurtigrutemuseet og den neste kaia, men da begynte det å bli ubehagelig å sitte med føttene så nært, så vi fortsatte ikke veldig lenge etter det. Er det forresten hurtigrutekaia, eller er der ei utenfor der igjen?

Det er lenge siden jeg har padlet denne veien. Akkurat det neste strekket ser ikke så spennende ut, men på andre siden av fjorden burde jeg nok vært snart. 

Foto: Chipo Tendeland
Rettere sagt strekningen Sandnes-Holmsnes, førstnevnte til venstre i bakgrunnen her. Til høyre ser vi Børøya.

Her ser vi videre fra Sandnes mot Holmsnes, og holmen som er en 10 på skjæret-post. Der har jeg vært flere ganger i år, men har alltid kommet fra motsatt side. 

Det er ikke lenger bare å komme per kajakk til Rødbrygga. Kan det hete Rødbrygga når det ikke er brygge der, forresten? Snart kommer det et hotell til venstre, da blir Rødbrygga klemt imellom to giganter, litt spent på hvordan det blir. Synes foreløpig litt synd i den.

Artig å få prøvd surfski, det var vel strengt tatt på tide. Takk for lånet, og turen!  

2 kommentarer:

  1. Väldigt stilig 'flytbrygga' må jag säga! ;-) Lärorikt att prova kajaker man är ovan med!
    Mvh Leguma o en VKV-ägare

    SvarSlett

Kommentar - ja takk! :)