Myrtinden og Statsraad Lehmkuhl

I juli var Statsraad Lehmkuhl og NRK innom Myre havn. Vi ble noen stykker fra padleklubben også, som vi ser her på skjermdump fra sommersendinga.

Men Wenche og jeg startet turen tidligere på dagen, med å gå opp på Myrtind. Den er passelig lav for folk som er i sjaber form, så det virket som en god ide. Vi kom oss opp uten videre nær døden-opplevelser, så det stemte bra.

På toppen fikk vi fin utsikt over området der Statsraaden senere ville komme seilende med NRK og haleheng av båter. Her ser vi moloen utover til Gjæva, der jeg tenkte det kunne være greit å ligge og vente på dem.

Utsikt litt lenger mot høyre, her ser vi høydalen og litt av veien videre utover mot Nyksund. Seilskipet skulle komme fra høyre (nord)  her, den var på sørovertur.

Sommarøya og Myre, der seilskuta til slutt skal legge til innerst.

Etter at vi kom oss ned fra Myrtind satte vi ut i Vorneset, der vi møtte de andre som skulle være med. Flagg hadde vi også fått tak i. Her er det Wenche med flagg og Hilde som kom kjørende fra Sortland for å være med.

Eirik og Ingelin har kortere vei, og ble også med.

Roger har ikke vært med oss på ei stund, så det var et kjekt gjensyn på havet.

Der er den! Nå kommer de!

God stemning mens vi ventet, og det var jammen bra. For det gikk ikke spesielt fort, det er helt sikkert.

Litt større. Det var en god del båter ute i møte med den, det er jo artig når et sånt skip kommer innom.

De sneite bortom Skogsøya, i hvert fall føltes det sånn fra der vi lå.

De brukte så lang tid at jeg fikk brukt speilrefleksen en del også.

Og så fikk jeg tatt et bilde av resten av gjengen, litt bedre enn på tv-skjermen. Bortsett fra at på dette er jeg jo ikke med selv da, naturligvis.

Vi skjønte ganske raskt når vi hadde havna på tv, for da begynte mobilene våre å pipe. Vi fikk så pass med tid at de fleste fikk det med seg.

Til og med da vi padlet innover etter skuta, kom vi på tv. Ikke så rart kanskje, med dette lyset i bakgrunnen.

Det var også folk på Myrtinden nå mens seilskuta gikk inn til havna.

Den ruvet godt, de mastene er noen meter høye. 48 meter mastehøyde har båten ifølge Wikipedia, og så skal den være tett på hundre meter lang faktisk.

Så var Statsraad Lehmkuhl fortøyd, og da satte vi kursen mot Vorneset for å komme oss hjem.

Vi fikk ganske fint lys på returen også.

Wenche og jeg kjørte innom havna en snartur for å få sett nærmere på skipet. Ganske staselig, helt klart. Selv om det er bergensk.

Ganske flott, ja.

Dagen etter seilte de fra Myre rundt Bø, og gikk til kai på Melbu. Da var det langt fra så fint vær, dessverre.